A Normafán kialakult illegális zöld területen való parkolás akár bárhol lehetne Budapesten. Közismert tény, hogy tízmilliónál többe kerülő autóval csakis az iskola kapujának közvetlen közelében lehet kitenni a gyereket, különben az autó besípol. Mielőbb kívánatos volna a folyosókat is szélesíteni, hogy egészen az osztályterem ajtajánál lehessen letenni a gyermeket. Aztán amint beért az ajtón, rögtön ír majd, hogy megérkezett rendben.
Pokorni Zoltán polgármester vezette kerület megpróbálta a lehetetlent: úgy felszámolni az illegális és arcpirítóan cinikus természetromboló parkolást, hogy annyi parkolót biztosítson az autóval odalátogatók számára, hogy joggal tilthassa meg az autósoknak a szerintük alanyi jogon járó parkolást a természetvédelmi területen.
Ha nekem kellett volna ezt a helyzetet megoldanom, akkor én is pontosan oda terveztem volna ezt a parkolót, és gond nélkül kivágattam volna azt a közel 200 fát és a cserjéket.
A fakivágásokért tiltakozók véleményem szerint eltévesztették az ellenfelet. Meg vagyok győződve róla, hogy Pokorni Zoltán érti, hogy miért elfogadhatatlan a klímaváltozás kellős közepén fákat azért kivágatni, hogy parkolót építsünk a helyükre. Éppen ezért tartom teljesen értelmetlennek, hogy ellene vagy önkormányzata ellen tüntessen valaki. Akármennyi parkolót is építünk, mind több és több autó jön majd. A Radó Dezső által megjelenített Autó Istennek így hiába áldoznánk fel újabb (kétségkívül kevésbé értékes zöld sávot) az autó tulajdonosok számára.
Az autósok ilyenkor annyit mondanak: na, végre! Épp ideje volt, hogy közpénzen építsenek parkolót az én magántulajdonomban lévő autómnak! Parkolót építeni Budapesten szörnyű üzenet. Azt üzenjük az autósoknak, hogy az autóval való közlekedésüket támogatjuk és hogy az egy fenntartható állapot. Holott tudjuk, hogy nem az. Kedvenc tételem, hogy az autók Budapesten nem akkor okozzák a legtöbb kárt amikor mennek, hanem amikor parkolnak. Szinte mindig, minden esetben közterületen a zöld sávban, vagy annak hűlt helyén, rombolva a fák életterét és elpusztítva a törzsét.
A tiltakozók nagyon helyesen megfogalmazták: a Normafára fel lehet menni BKV-val, tessék szépen azzal járni. Nem lehet eléggé egyetérteni ezzel! Rendben van, ezt megértetjük a polgármesterrel, elfogadja a képviselő testület és azt mondja, amit véleményem szerint minél előbb ki kéne mondania:
A természet és környeztünk megóvása érdekében a klímaváltozásra tekintettel a Normafa mostantól nem látogatható gépkocsival. (természetesen pl.: a mozgáskorlátozottakat ez nem érinti) Meg is volnánk, akkor most kiküldünk valakit a hivatalból, hogy érvényt szerezzen a – remélhetőleg többség – akaratának.
Csakhogy az önkormányzatoknál nem nagyon van olyan ember, akit ki lehetne küldeni egy ilyen szituációra.
Képzeljük el, hogy érvényben van már a tiltás, és egy szép szombat reggel egy édesapa úgy dönt kiviszi a családot a Normafához, rövid séta, aztán ebéd majd haza. Beimádkozzák a két gyereket hátra, kiskutyát leghátra, feleség is elkészül majd végre elindulnak. Hetek óta nem tudtak összekalapálni egy közös programot úgy fut az élet. Megérkeznek a Normafához.
És akkor odalép hozzájuk a kerület megbízottja, és közli velük a már érvényben lévő – de sokak figyelmét elkerülő – helyzetet, hogy a Normafa gépkocsi mentes övezet. Én számtalan fakivágáson, faültetésen és mindenféle zöld fórumon, lakossági tájékoztatón vettem már részt, és bizton állíthatom, hogy erős lélekjelenlét kell majd annak elviseléséhez, amit az autóból hallani fog a megbízott. Tehát az autóval érkező család forduljon vissza, és induljon el újra BKV-val. Meggyőződésem, hogy vagy így, vagy sehogy nem fog megoldódni a Normafa helyzetének rendezése.
Kedves zöldért aggódó tiltakozók!
Az ellenfél tehát nem egy polgármester vagy egy kerület vezetése, hanem az autós társadalom szemlélete, mely szerint alanyi joguk van autóval menni, és parkolni. A frontvonal tehát a letekert ablaknál ülő sofőr, és azon ember között lesz, aki megpróbálja megváltoztatni a szemléletét.
A fő probléma, hogy eddig egyetlen budapesti polgármester sem mert szembe menni az autósok akaratával. Főleg azért, mert egyedül volt, van hagyva.
Most azonban itt a történelmi lehetőség. Támogassuk és konkrétan segítsük Pokorni Zoltán polgármestert abban, hogy merje autómentessé tenni a Normafát.
Javaslatom a következő: A Hegyvidék Önkormányzat döntsön arról, hogy a Normafára ne lehessen autóval érkezni. A döntést széles körben természetesen ismertté kell tenni. Aznaptól, mikor tilos autóval a Normafára menni, az önkormányzat irányításával és szervezésével (polgárőrség, rendőrség felügyelete mellett) szervezzünk önkénteseket akik fizikailag megállnak a felvezető utaknál és tájékoztatják az esetlegesen mégiscsak autóval érkezőket, hogy nem lehet a Normafára autóval felmenni, forduljanak vissza az autójukkal. Ha csak fele annyi aktivista és zöldért aggódó eljön és fizikai jelenlétével, bátorságával és őszinte természet szeretetével támogatja a Hegyvidéki önkormányzatot akkor pár nehéz és keserves hónap után, van esély arra, hogy azt mondhassuk: természetesen a Normafára nem lehet autóval felmenni.
Az ilyenkor szokásos nyűglődés, miszerint majd csak kevés fát vágnak ki akkor a tiltakozások hatására, meg amőba szerű parkolót építenek, nos a leghatározottabban szeretném róla a lebeszélni az önkormányzatot. Zuglóban és Budapest szerte számtalan szörnyű körbe roncsolt fa és parkoló szörnyek tanúskodnak arról, hogy fák gyökerei között parkolót építeni lehetetlen vállalkozás. Elnyújtott fakivágásnak hívjuk az ilyesmit.
Amennyiben tehát valóban vannak olyan tiltakozók, tüntetők akik a valóságos ellenféllel, vagyis az autósokkal szemben vállalják a szemléletváltás során mindenképpen bekövetkező konfliktust, úgy velem együtt támogassák Pokorni Zoltán polgármestert egy autómentes Normafa kialakításában! Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy be kell osztani óráról órára, hogy kik és hányan állnak majd zöldbe, láthatósági mellénybe öltözve a felvezető utaknál és közlik egyesével az új rendet nem ismerő vagy nem értő autósokkal.
Tisztelt Pokorni Zoltán Polgármester Úr!
Én az első – és nyilván legkeményebb – hétvégét vállalom mindkét nap, utána heti 2 órát. Ha valóban vannak olyanok, akik tényleg tenni akarnak az autómentes Normafáért akkor erejüket az Ön irányítása alá rendezve az az álmom, hogy megnyerjük Budapest első valódi csatáját a klímaváltozás hosszúnak ígérkező háborújában. Budapesten a klímaváltozásról, a város elviselhetetlen felmelegedéséről egyelőre mindenki csak beszél. Most Ön lehetne az első aki valami nem kis dolgot tesz is érte!
2019. november 18.
Megyeri Szabolcs kertész
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.