Sokszor és szívesen agitálok amellett, hogy a gyerekek közelében minél több növény, virág, zöld legyen. Mivel a gyerekek - legnagyobb bánatukra - az idejük javarészét az iskolában töltik, az elképzelésem szerint ott sem lehet mellőzni a természet közelségét, legyen az egy füves-fás udvar, egy közös veteményes, vagy virágágyás, esetleg egy tantermi növénynevelde. Mivel most az idő cudar, és ha van udvar, egyelőre akkor sem lehet birtokba venni, így pár benti ötletet dobnék fel, melyet ajánlok lelkes növényszerető diákok, tanárok, osztályfőnökök és szülők figyelmébe.
Azt hiszem nem kell hosszan ecsetelni, hogy mennyire praktikus, ha abban a helyiségben, ahol a tanulók akár napi 8-10 órát is eltöltenek, legyen valamilyen zöldféle. A növény természetes környezetet teremt, vidám hangulatot áraszt, és megszépíti a sokszor kopott és fenyegető hangulatú termet. Erre a célra alkalmas lehet egy vagy több osztálynövény, mely még a felelősségteljességre való nevelés eszköze is lehet, ha gondozása közösségi feladatként kerül kihirdetésre. Az osztályterembe elsősorban nagyobb tűrőképességű, igénytelenebb fajták valók, Alkalmas lehet az illatos sárkányfa (Dracena fragrans), a fodrospálma (Howea belmoreana), a pletyka (Zebrina pendula), vagy a kukoricalevél (Aspidistra elatior), de jó választás a vidám külsejű zöldike (Chlorophytum comosum) vagy épp a régimódi anyósnyelv (Sansevieria trifasciata), továbbá ajánlani tudom a citromfát, vagy a virágok miat érdekes szobarózsákat. Ezen növények közös jellemzője, hogy a környezetükre nem igényesek, az öntözés alkalomszerű elmaradása nem tesz bennük kárt, és a fénnyel kapcsolatban sincsenek kiugró elvárásaik.
A dísznövények cserepeire vetésforgóban a diákok képét is ki lehet rakni, akár úgy, hogy azon a héten az felelős az öntözésért, akinek a feje az edényen díszlik
A dísznövények szépek, de elsősorban nézegetésre, díszítésre valók, így ha aktívabb foglalkozást igénylő, vagy esetleg biológia órán szemléltetőeszközként bevethető növényeket szeretnénk, akkor fűszernövényekkel is megpróbálkozhatunk. Ők azért válhatnak be, mert kis helyet foglalnak, egy szélesebb ablakpárkány is elegendő számukra, és ültetés vagy palántázás után gyors és látványos eredmény várható. Lehet próbálkozni majorannával, oregánóval, bazsalikommal, szuper választás a menta, amelyet akár a helyben készített teákhoz is lehet majd használni, ahol pedig már nagyobbak a nebulók, ott csilipaprikával is lehet egy próbát tenni, a növény látványos, a csípős ízeket kedvelők pedig haza is vihetnek belőle. A fűszernövényeknek elegendő egy tejfölöspohár is, de külön szórakoztató feladat lehet kreatív, érdekes edények készítése.
A palántáknak, fűszernövényeknek nem kell sok hely
A cserepek lehetnek saját festésűek is
A növényápolás a gimnáziumban sem lesz ciki, ha ilyen vagány edények készülnek
A következő fokozat a tantermi zöldségtermesztés, ami elsőre furcsán hangozhat, de nem egy kerti ágyás bentre adaptálását kell elképzelni, hanem tavasz lévén inkább a magvetésre, hajtatásra, palántázásra kell gondolni. Április-május környékén számos zöldségféle vetése időszerű, és a magoncok hosszú ideig a az ablak mögött, kisebb-nagyobb edényekben, ládákban is jól fogják érezni magukat. Áprilistól május végéig vethető többek közt a káposzta, a kapor, az uborka, a babfélék, a tök, a borsó, melyek a palánta állapot eléréséig sikerrel nevelgethetőek a tanteremben. A gondozást egyszerűsíteni lehet például önöntöző edény készítésével, vagy saját gyűjtésű és festésű jelölőkavicsok bevetésével. Mikor a palánták kiültethető állapotba kerülnek, a kerttel (és megfelelő lelkesedéssel) rendelkező tanulók hazavihetik őket, de ha van a sulinak egy zsebkendőnyi szabad földterülete, akkor oda is telepíthetőek, hogy innentől kinti, közös veteményeskertként működjön a növénycsoport (ezzel tulajdonképpen a külföldön már bevált közösségi kert tanintézmányi változatát lehet létrehozni). Ahol pedig betonos az udvar, ott egy emelt ágyást lehet építeni, ami akár szintén lehet közösségi munka eredménye.
A jelölőkavicsokra a gondozó vagy a növény nevét is lehet festeni
Egyszerű önöntöző edény egy cserépből és egy félliteres üdítőspalackból
Az ilyen játékos növényneveldék szórakoztató mivoltuk mellett lehetőséget adnak a szárazabb anyagrészek bevezetésére, a kézzelfogható, jelenlévő palánták kiindulópontjai lehetnek akár az őserdőkről, vagy a sivatagi körülményekről való tanári előadásoknak is. A növénygondozás emellett a felelősségre való nevelés hatékony kiegészítője, demonstrációjává is válhat, ráadásul remek közösségkovácsoló elfoglaltság. Az átlagos magyar tanintézmény legendásan szegény, ám a vázolt ötletek igen alacsony költségvetésből megvalósíthatóak, a dísznövényeket illetően otthoni gyűjtés is szóba jöhet, a fűszerek és zöldségek esetében pedig a termőföld mellett csupán vetőmagra és ültetőedényre lesz szükség, utóbbit a gyerekek is elkészíthetik, a szakszerű felügyelet pedig a biológiatanárok, vagy a kertbarát pedagógusok személyében eleve adott.
A tojáshéjban növekedő palánták igazán látványosak
Képek: innen, innen, innen, innen, innen, innen, innen, és innen.
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.