Megyeri Szabolcs kertész blogja

Káosz, havazás, véderdő

29 komment

Ritka az, mikor az egész országot egyöntetűen ugyanaz a kérdés foglalkoztatja, mint történt az a napokban. A hirtelen ránkzúdúló viharos időjárás olyan mértékű zűrzavart okozott, melyre alig akad példa az elmúlt évtizedekből. A legnagyobb gondot az autópályán elakadó járműsor okozta, voltak akik több, mint egy napot töltöttek gépkocsijuk kényszerű fogságában. A hatóságokat rengeteg vád érte az eseményekkel kapcsolatban, azonban nem csupán az azonnali intézkedések (vagy azok meg nem történte) vetettek fel kérdéseket, hanem a megelőzés is szóba került. Kéméndi Zsolt tájépítész kollegám egy remek írásban foglalta össze az autópályák hóátfúvás elleni védelmének egyik kézenfekvő, ám nagyon ritkán látható módját. 

1848 óta az utóbbi másfél évszázad egyik legmozgalmasabb március 15.-éje volt az idei, legalábbis az időjárást tekintve. A szokásos ceremóniák és ünnepségek elmaradtak, helyette az egész ország a kései havazás és a viharos erejű szél okozta káoszra figyelt. Nem mehetünk el szó nélkül a helyzet szakmai oldala mellett, ezért lássuk, mit lehetne (vagy mit kellett volna) tenni, hogy ez ne fordulhasson elő.

1.jpg

Az autópályák szerepe az országban egyértelmű, nagy távolságokat lehet megtenni rajtuk gyorsabban, biztonságosabban. Ezt a felvetést cáfolták meg az utóbbi napok történései. A szél és a hó együttes hatása eleinte szinte nullára csökkentette a látótávolságot, utána pedig egy-egy autó vagy kamion elakadását követően több kilométeres dugók alakultak ki. Mivel a helyzetet nem sikerült gyorsan kezelni - az időjárás pedig nem csillapodott - a hó szépen lassan betemette az autópályát és 10, 20, vagy akár 40 órás várakozásra kényszerítette az autóban ülőket. A helyzet ennyire súlyos elfajulása megelőzhető lett volna egy nem is olyan bonyolult technikával, amit úgy hívnak, véderdő.

2.jpg

Pontosítva: a 2009. évi XXXVII. törvény az erdőről, az erdő védelméről és az erdőgazdálkodásról meghatároz - többek között - egy műtárgyvédelmi véderdő típust. A törvény szövege szerint "az utak és műtárgyaik (...) védelmét, takarását, a közlekedés biztonságát szolgáló, a környezeti terhelést csökkentő erdő". Érdekesség, hogy ezzel az erdőtípussal nagyon ritkán találkozni az országban, pedig a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Építőmérnöki Karán az Úttervezés tantárgy jegyzetében széleskörűen foglalkoznak vele. Maga a véderdő képes az autópályán a közlekedésből eredő szennyező anyagok viszonylag helyben tartására. Azért jobb, mint egy épített fal vagy földsánc, mert előbbiek csak visszaverik a szennyeződést, viszont "egy aljnövényzettel, cserjeszinttel, két lombkoronaszinttel felépülő véderdő 10-20 méter kiterjedésben tökéletes filternek bizonyulhat" /Dr. Fi István: Utak és környezetük tervezése, 2002, Budapest/.

3.jpg

Természetesen a véderdő nemcsak a környezetet tudja védeni a szennyező anyagoktól, hanem fordítva is. Jelen esetben megakadályozhatta volna, hogy 2-3 méter magas hófalak alakuljanak ki, mivel egy 10-20 méter széles erdősáv képes lett volna - még ilyenkor lombtalanul is - valamelyest lassítani a szelet, illetve felfogni a hó egy részét. Nem arról van szó, hogy az útpályára nem esik semmi, de kezelhető, sőt talán még járható is marad a hasonló hóátfúvások közepette. Nem mellékesen hasonló helyzetek kialakulhatnak száraz időben is, amikor a szél által szállított nagy mennyiségű por lepi be az autópályát, ilyenre is láttunk már példát.

4.jpg

Összefoglalva érdekesnek tűnhet, hogy a hazai autópályákon ritkán látni komolyabb véderdősávokat (ellentétben Németországgal - a fenti képen), mivel mind esztétikai, mind ökológiai, mind funkcionális jelentőségük megkérdőjelezhetetlen. Feltehetőleg a hiányuk gazdasági kérdésekre vezethető vissza, mivel nem mindegy, hogy az autópálya nyomvonala szélesebb-e a mellette futó 10-20 méter széles véderdővel. Ennyivel nagyobb területet kell kisajátítani, rendezni és csak a növényanyag ára tízmilliós nagyságrendű, bár ez talán elenyésző, ahhoz képest, hogy 1 km autópálya milliárdos tétel. A jövőben induló fejlesztéseknél azonban érdemes lehet a véderdő szükségességét mélyrehatóbban megvizsgálni, mert a hiánya miatt kialakult rossz és fájó tapasztalatok sora most, 2013. március 15-én eggyel bővült.

A szakszerű és remélhetőleg az illetékeseket is gondolkodásra késztető írást köszönöm Kéméndi Zsoltnak!

Képek: innen, innen, innen és innen.

A bejegyzés trackback címe:

https://kertesz.blog.hu/api/trackback/id/tr955139821

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2013.03.18. 10:25:32

Ha csak egy kicsit kevesebbet lopőnának el az autópályaépítés költségéből, akkor még fákat is lehetne telepíteni mellé. Egyébként én olyan szívesen leülnék valami szakember mellé, hogy elmagyarázza, hogy mi a halál kerül egy milliárdba egy km autópályán.

grani 2013.03.18. 10:38:12

Az ősök még tudták, hogy fasor kell az út mellé...

pástétom 2013.03.18. 11:05:22

Félelmetes volt látni a híradások felvételeit ahogyan a viharos szél a környező földekről szinte az összes havat az úttestekre hordta össze, a pályatest jellegéből következve azok mint kiváló akkumulációs terepként szolgálva. Átfújta az útszéli sáncokon a szél, és ott csapdába esvén - mint egy vályú, amit itatáskor megtöltenek vízzel - szépen meg is teltek hóval.

Amúgy nincs az autópályákon hófogó rács beépítve?

2013.03.18. 11:10:07

@pástétom: azt olvastam múlt héten szedték fel.

regress 2013.03.18. 11:46:26

@shitgun: mi kerül egymilliárdba?nagy a rokonság,8-évig segélyen éltek

D4D 2013.03.18. 11:51:54

Az M1 amúgy is túlzsúfolt. Meg kellene szélesíteni 2x3 sávra, minimum Győrig.

kemizsolt 2013.03.18. 12:35:35

@D4D: Magyarország hosszútávú gyorsforgalmi út fejlesztési koncepciója szerint az M1-es autópálya Tatabányáig lesz egyszer 2x3 sávos és állítólag beton burkolatú, mint az M0 új szakasza.

Kókadt-szegfű 2013.03.18. 12:37:15

@shitgun: sajnos... 3,5 milliárdért építgették, gyurcyányiék... és ráadásul PPP-ben, az az hitelből. Traégédia

Plagizáló+Asszonyverő+Gyilkos+Garázda=FideszMaffia 2013.03.18. 12:53:07

Tizenöt éve kérdezem minden nap, hogy a rendszerváltás utáni ZÖLDBÁRÓINK =>

=> miért VÁGTÁK ki és miért szántották be a városom határaiban a (több száz éve) telepített és a "káros" szél ellen kurva jó szolgálatot teljesítő erdősávokat a (hatalmas) földparcellák között ???!!!

=> miért temették be és szántották be a városom határaiban a (több száz éve) kiásott/megépített és a belvíz/árvíz ellen kurva jól szolgálatot teljesítő árok és csatornarendszert a (hatalmas) földparcellák között ???!!!

A választ természetesen én is tudom: még több PROFIT.

Közben pedig errodálódik a föld. Állami asszisztálás mellett.

Plagizáló+Asszonyverő+Gyilkos+Garázda=FideszMaffia 2013.03.18. 12:55:30

@shitgun:

Egy milliárdba? Három milliárdba!!!

Szerinted a 242 milliárd DOLLÁR (magyar) offsór vagyon miből van???

rushman 2013.03.18. 13:08:15

@pástétom: Van hófogó, de bizonyára a havazásra való tekintettel már korábban leszerelték, mert "úgysem lesz rájuk szükség".
Csak a két pályát elválasztó vonalon maradt meg (legalábbis, amit én láttam). Meg persze a sövény.

Plagizáló+Asszonyverő+Gyilkos+Garázda=FideszMaffia 2013.03.18. 13:12:16

************************************************************************

@grani:

"Az ősök még tudták, hogy fasor kell az út mellé..."

Abban az időben a földnek (anyának) respektje volt. Az őseink ugyanis tudták, hogy CSAK szimbiózisban lehet együttélni vele, nem pedig a maximumot kisajtolni belőle.
Nem kiherélni.

Ma egyetlen dolog a lényeg (tolvaj-kormányzati asszisztálás mellett):

=> MINDEN NÉGYZETCENTIMÉTEREN (repce vagy kukorica formájában) TEREMJEN A PROFIT, AMIT AZTÁN A KAJMÁNSZIGETEKI SZÁMLÁNKRA UTALHATUNK (zsákszám).

Az a legkevésbé sem fontos, hogy a hálás földjeinkkel (környezetünkkel) a szimbiózis teljes hiányában mi lesz a jövőben.

A korrupt-tolvaj-politikusaink (és az unokáik) akik mindehhez (jópénzért, visszaosztásért) asszisztálnak, ugysem ebben a TETVES országban fognak élni, felnőni, hanem Svédországban, Svájcban, Argentínában ésígytovább, ésígytovább...

Mi csak a bánya vagyunk. A pénzfejtő.

**************************************************************************

Plagizáló+Asszonyverő+Gyilkos+Garázda=FideszMaffia 2013.03.18. 13:23:13

************************************************************************

@Kókadt-szegfű:

"3,5 milliárdért építgették, gyurcyányiék..."

Horn-kormány 1994-1998-ig: 700 millió

Orbán-kormány 1998-2002-ig: 2100 millió (2,1 milliárd)

Gyurcsány(Megyó)-kormány 2002-től: 2100 millió (2,1 milliárd)

Orbán-kormány 2010-től (vasútfelújítás/km): (kb)2500 millió (2,5 milliárd)

Figyeled a kontrasztot a Horn és az (első)Orbán között?

Csupán 3-szoros szorzó. Tudod 1999-ben. A VEGYÉPSZER. Tudod (már akkor is) a SIMICSKA.

Na leesett már, királyfi...?

*****************************************************************

mrZ (törölt) 2013.03.18. 14:27:13

Magyarországon óvatosak a faültetők.
Ültetni könnyű, legálisan kivágni közel lehetetlenség.
Anno még úgy tervezték hogy az m1 mellett végehosszan ipari/mezőgazdasági üzemek lesznek, bécs-pozsony-budapest összenő.

lutria 2013.03.18. 14:32:32

Valami okos nyilatkozta hogy volt védősáv az utak mellett de pár év alatt tervszerűen kivágták őket,a hófogókat meg nemrégen szedték össze mert zavarta a földműveseket és már nem volt idejük visszatenni őket.

altimus 2013.03.18. 15:10:37

@shitgun: 1 km = 1000 meter. km-kent egymilliarddal szamolva az maris egymillio forint/metert jelent, ami egyatalan nem tunik soknak. (a valos koltseg ennek a 2-3szorosa, ahogy mar irtak fentebb)

az autopalyaepiteshez igen sok teruletet kell kisajatitani, fel es lehajtohalozatot epiteni, sok a foldmunka, a beepitett anyag. stb stb.

termeszetesen az epitesi arakat erdemes mas orszagok epitesi araival osszehasonlitani es ugy kepezni valami viszonyitasi alapot. ami boduletesen draga volt (korrupcio, lopas) az pl. a margithid felujitasa, annak az ara teljesen irrealis. hasonloan a 4-es metro arabol mashol 2-3x ilyen hosszu vonalat siman megepitenek. az autopalya epitesnel azert joval kedvezobb a helyzet. mondjuk az m6 mutargyai 3 meter melyen futo alagutjai valoban tulzasnak tunnek, de meg az m7-es volgyhid is boven megkerdojelezheto.

ennek ellenere az autopalya jo dolog, megha az epitesi ar 20%-at el is lopja valaki.

krj 2013.03.18. 15:58:33

régen voltak hófogó rácsok egymásnak támasztva végig az autópályák mentén. most azokkal mi van?

D4D 2013.03.18. 16:39:52

@altimus:

20%?

Ismerős dolgozott az M1 Győr - Hegyeshalom szakaszán. Azóta minden parasztnak aszfaltjárdája vezet a kerti budihoz. Sok helyen már az építési felvonuló (Nem az anyagszállítók, hanem a munkásokat szállító kisbuszok) forgalom alatt tönkrement és újra kellett csináljanak több száz méteres szakaszokat.

Plagizáló+Asszonyverő+Gyilkos+Garázda=FideszMaffia 2013.03.18. 16:53:45

@Kara kán:

Az autópálya szalagkorlátján keresztül jól nekihajtasz egy vastag törzsű fának. Fidesznyik...

rushman 2013.03.18. 19:46:34

@Kara kán: Már bocsánat, de ez rossz hozzállás. Nem az út mellett álló fa tehet arról, hogy szarrá törik magukat rajta az emberek.
Az útmenti fának számos hasznos funkciója van. Ahogy fentebb is írták, az erdősáv felfogja a szelet, havat, port. A gyökerek megfogják, stabilabbá teszik lazább szerkezetű talajt, elszívják a nedvességet. Az út kevésbé korrodálódik, és biztonságosabb lehet a közlekedés nagy oldalszélben is.

Csak egy idióta dobja el a sok hasznos tulajdonságot azért, mert képtelen biztonságosan vezetni. A száguldozó hülyegyerek felcsavarodik egy fára... szemét fa, hogy képzeli... vágjuk ki mindet!
Így talán a száguldozó hülyegyerek túléli, és majd legközelebb téged csap el egy zebrán. Mennyivel jobb már, nem igaz?

Ha pedig a burkolat minősége miatt csapódik fának, akkor arról megint nem a fa tehet. Miért nem gondolkozunk, istenem?

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2013.03.18. 20:14:34

@rushman:
Még olvasni sem tudsz.
Arról van szó, hogy kacskaringós utak kanyarjaiba (az autópályák nem ilyenek) nem kellene fákat ültetni, legalábbis nem mindjárt az út szélére, hanem bokrokat, és beljebb lehet fákat is. Az erdő is ilyen, lépcsőzetes, tudod.
Az autópályánál is én egyébként jobban szeretném, ha a természetes erdőt imitálnák kicsiben. Sudár jegenyefák helyett, amelyek amúgy is letörnek, és az úttestre eshetnek, az autópályák mellé is szép bokrokat kéne ültetni az első sorban, majd beljebb dús lombú fákat, és középre jöhetnének a nagy terebélyes bükkök, tölgyek, fenyők, jegynék, nyárfák, platánok, gesztenyék stb. A másik, az autópályával ellentétes oldalon meg ugyanez, csak fordított sorrendben.
Ezzel is az a gond, hogy baromi drága, bár annyi segélyen élő léhűtő van, hogy facsemeték ültetésére biztos be lehetne fogni őket. Mindenki jól járna.

kemizsolt 2013.03.18. 21:38:16

@Kara kán:
Természetesen az lenne a legjobb, ha az erdőt imitálni lehetne valamilyen szinten, csak ugye pont a terület kisajátítás miatt erre kicsi a lehetőség. Viszont az utak menti védősávoknál, különösen ilyen nagy forgalom esetén (napi 60 000 gépjármű Győr, Tatabánya környékén, aminek 36%-a tehergépkocsi) át kell gondolni, hogy milyen fajokat ültetnek, mert például több igazán szép faj, mint a platán, illetve sok őshonos, mint a bükk, a tölgy nem bírnák a szennyezést és elpusztulnának. Viszont gondos tervezéssel (akár külföldi hasonló éghajlatú példákból tanulva) ki lehet választani a megfelelő fajokat, az elrendezést, hogy kellően változatos legyen, de a feladatát ellássa. Ha ültetnek egy pár sor fát, ott nem alakul ki ökoszisztéma és nem fogja tudni fenntartani magát, ezáltal sokkal hajlamosabb lesz a betegségekre, nagyobb az esély, hogy nem marad meg.

nadivereb 2013.03.18. 22:26:37

@Kara kán: Egy szakszerűen telepített hófogó erdősáv a veszélyes szélirány felőli oldalon 20 méterre kezdődik az úttól. Mégpedig azért, mert ez a 20 méter gyepes sáv arra szolgál, hogy az erdősáv által megtört szél itt rakja le a havat, ne pedig az úttesten. Egyébként pontosan ezért van belőle olyan kevés: nagyon nagy a helyigénye, nálunk meg még mindig él az a tévképzet, hogy akkor a legmagasabb a haszon, ha minden négyzetmétert beszántunk.

Közlekedésbiztonsági szempontból egyébként tényleg baromi veszélyes a fasor (a jegenyenyár főleg), ezért nem is ajánlott a telepítése, maximum kis forgalmú alsóbbrendű utak mentén. Autópályák mentén cserjefoltokat látsz, ligetes telepítést meg elvétve véderdőt.

besztercei 2013.03.18. 22:37:46

Állítólag valami olyasmire is szoktak hivatkozni az út menti fasorok ellen, hogy könnyebben lefagy az út és ráhullik a falevél is. Ha igaz is, nekem rokonszenvesebb a fasoros megoldás.

OFF: @Bérgyilkos,Garázda,Bundázó,Adócsaló=Orbán_bandája: Nem csak a talajerózió ellen jók a parcellák közti erdősávok, hanem mert menedéket nyújtanak a beporzó rovaroknak, madaraknak stb. Állítólag Nyugat-Európában komoly gondot okoz, hogy kivágták ezeket a fasorokat és részben ezért (+ vegyszerek, intenzív, nagytáblás földhasználat és egyebek miatt) sokkal kevesebb számú és fajú megporzórovar fordul a földek közelében elő.

nadivereb 2013.03.18. 22:48:57

@besztercei: A fasor közlekedési szempontból nem optimális megoldás, több okból is (szemetelés, ágtörés, rácshatás - ez az, amikor gyorsan mész és a fasor miatt "villódzik" a fény és az árnyék), és emiatt csak településen belülre és alacsony forgalmú utak mentén javasolt, nem szemetelő termésű fajokból. Ősszel úgyis ráfújja az útra a leveleket a szél, ezzel nincs mit tenni.
Az erdősáv viszont nem fasor: ez nem közvetlenül az út mellett kezdődik, hanem jó 5-10 méterre, hófogó erdősávnál 20-ra. Balesetveszélyről emiatt se lehet beszélni. A mezővédő erdősávok meg a közvetlen szélerózió elleni védele mellett klímajavító tényezőként is jelen vannak, vagyis kevésbé szárad ki miattuk a levegő és a talaj, így a termesztett növények is jobban érzik magukat és jobb termésátlagokat produkálnak.
Nyilván itt is van kismillió egyéb tényező is, szenvedtem ezzel eleget ahhoz az egyetemen, hogy ne akarjam most rázúdítani a gyanútlan kommentelőre, de összefoglalva elmondható, hogy az erdősáv az jó.

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2013.03.19. 11:12:15

Beírom ide is a tutimat, nehogy elsikkadjon:

Ismétlés a tudás anyja!

Érdemben hozzászólva: ha elült a csatazaj, bizony le kell vonni a konklúziókat ebből az esetből is.

Én pl.
1.)
módosítanám a KRESZ-t, és az útrakelés előtti ellenőrzési listára - gumik, kormány, fékek, lámpák stb. - felvenném a következőket is: kötelező tájékozódás a várható útviszonyokról (időjárás stb.). Az sem érdekelne, ha a debil anarchisták tüntetnének, hogy a KRESZ nem játék.

Most jön a lényeg!
2.) A hófogókat nem hagynám leszereltetni. Távlatilag a véderdők telepítése szükséges, de rövid távon a hófogók az OLCSÓ ÉS GYORS megoldás, amely valamelyest enyhíti ezeknek a hóviharoknak a következményeit.

D4D 2013.03.19. 13:09:31

@Kara kán:

Kötelező tájékozódás helyett kötelező tájékoztatást javasolnék. Fénytábla, és VALÓS és AKTUÁLIS infók legyenek rajta. Az milyen már, hogy a reggeli köd felszáll 9-kor, de délben még mindig a kapcsolja be a hátsó ködfényt világít.

A lánckötelezettség elrendelésével sem bánnék olyan óvatosan.

Egyébként német ismerősöm mesélte, hogy lehetett volna haladni, ha a kamionok nem törnek be (nem csuklanak be, nem fordulnak keresztbe). A nagy hótorlaszok akkor alakultak ki, mikor megállt a forgalom.

Megyeri Szabolcs kertész blogja

A kertész blog küldetése, hogy világosan lássuk: Zölden élni nem bonyolult dolog, lehet egyszerűen is. Szeretném a kertészkedést számodra közel hozni, felhasználóbaráttá alakítani, fogyaszthatóan tálalni. Azért, hogy kertünkben mesék és szerelmek szövődjenek.


A szerző elérhetőségei: megyeriszabolcskerteszete.hu


Kövessen Facebookon

Kertész TV

süti beállítások módosítása