Megyeri Szabolcs kertész blogja

A hóvirágok védelmében

46 komment

Január utolsó napjaiban a tavaszt várók már igazán tűkön ülhetnek, a természet ébredését hozó évszak már mondhatni a bemelegítés fázisában van, és hamarosan a rajthoz is áll, hogy nagy lendülettel elstartoljon. Ebben az időszakban fontos szerephez jutnak azok a korán virágzó növények, melyek egyértelműen jelzik az enyhülés közeledtét. Közülük is a legjelentősebb a hóvirág, ő az egyik első hírnök, ráadásul különös szépsége és ártatlan bája igazán szívmelengető. A hóvirágok azonban veszélyben vannak.

david-cavagnaro-snowdrop-flowers-blooming-in-the-snow-galanthus-nivalis.jpgHó alól bújik elő, akár már januárban

A probléma jelentőségét mi sem mutatja jobban, hogy immár nyolc éve államilag is elismert védelem alatt állnak ezek a kecses kis virágok. 2005 augusztusában a 13/2001. (V.9.) KÖM rendelet módosításával életbe lépő 13/2005 (VIII. 31.) KvVM rendelet értelmében a vadon élő hóvirág (Galanthus) "természetvédelmi  szempontból jelentős növényfajjá" lépett elő, innentől fogva példányainak leszakítása tilos, ez a tilalom egyébként a virágra, és a föld alatt megbújó hagymára is érvényes (tehát nem kiskapu, ha csak a hagymát ássuk ki otthoni ültetés céljából). Az oltalom három fajra vonatkozik, ezek közül a kikeleti hóvirág (Galanthus nivalis) őshonos Magyarországon, a  pompás hóvirág (Galanthus elwesii) és a redőslevelű hóvirág (Galanthus plicatus) pedig előfordulnak nálunk. 

snowdrops_galanthus_01.jpgGyakran alkot nagy telepeket

A védettség alá vonás okai prózaiak, a mutatós virág korábban igen nagy népszerűségnek örvendett, természetjárók, és aluljárókban, utcasarkokon árusító nénikék szedték nagy lelkesedéssel, ami ugyan nem szép dolog, de ettől még nem lett volna feltétlen veszélyben a hóvirág. Az igazi baj az ipari méreteket öltő kitermelés volt, nem egyszer "leleményes" vállalkozók munkagépekkel gyalulták le a termőhelyek földjének felső rétegét, hogy hagymák mázsáit nyerjék ki, melyeket aztán jellemzően exportáltak, elsősorban Hollandiába. A hagymák később többek közt nálunk is kereskedelmi forgalomba kerültek, kiváló minőségű importáruként reklámozva. Fontos mellékzönge, hogy a kitermelők (és persze a túrázók, sétálók is), teljesen logikus módon, a legszebb példányokat emelték ki, így a megmaradt satnyább állomány folytathatta itthon életútját, ennek következtében pedig a gyengébb "minőségű", csúnyább hóvirágok szaporodtak, hasonló utódokat létrehozva. Így minden természetbarát csak örülhet a tilalomnak, és ha szigorú vagyok - ebben a kérdésben pedig csakugyan - az igazi környezetbarát módon gondolkodó virágrajongó nem vásárol utcán hóvirágot, és nem szakít le sétája során egyetlen tövet sem.

hovirag arusok1.jpgEz már tilos

A hóvirágok szerelmeseinek természetesen van alternatívájuk, kertészetekben, szakáruházakban  kedvező áron kaphatóak nálunk nem őshonos, termesztésből származó, kerti (vagy parkbeli) ültetésre kínált változatai ennek a szűzies növénynek. A hóvirág a szépsége mellett egyben hálás kerti vendég is, mert sok törődést nem igényel, hagymáinak őszi ültetése után tulajdonképpen magukra is hagyhatjuk őket, csupán arra figyeljük, hogy természetes élőhelyeihez hasonló, lombok alatti, félárnyékos területet válasszunk számukra. Ha jól cselekedtünk, gyorsan terjeszkedő, pár éven belül nagy teleppé fejlődő hóvirág-kolóniát nyerünk, mely minden tél végén fel fogja dobni kedélyállapotunkat, és saját bejáratú tavaszjelzőként működik majd.

BUSNO22668_3.jpgSzépségéért vadásszák, pedig ott mutat a legszebben, ahol megtermett

A hóvirágról az alábbi videóban mondok el további érdekességeket, ültetési útmutatót, így míg saját szemükkel nem pillanthatják meg, kattintsanak ide:

Képek: innen, innen, innen, és innen.

A bejegyzés trackback címe:

https://kertesz.blog.hu/api/trackback/id/tr575053610

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gatinho 2013.01.30. 23:29:26

Baromság ez az írás. Megint az egyszerű embert büntetik,aki szed egy csokor hóvirágot február-márciusban (hagyma nélkül), akik meg lánctalpas gépekkel fakitermelés céljából széttrancsírozzák a fél erdőt ősszel-télen, azokról egy szó sem esik.

Dr. Sör Kálmán · http://www.itallexikon.hu 2013.01.31. 02:01:22

Remek poszt, a hóvirág tényleg ott a legszebb, ahol nő.

nomad · http://szkaresz.blog.hu/ 2013.01.31. 04:55:49

A tiltó természetvédelem semmit sem ér, az úttörő vándortábort kellett volna átkeresztelni. A védett növényeket pedig termeszteni kell és úgy forgalmazni. Annak idején, bő száz éve a havasi gyopárt Sopron környékén termesztették az alpesi ajándékipar számára.

2013.01.31. 07:13:33

@Gatinho: nem igazán értelek, mert az íírás nem a fakitermelésről, hanem a hóvirágról szól, pluszba a gépesített kitermelést is szóba hozza a hóvirággal kapcsolatban. Nekm az se világos, mi a francnak letépni a virágokat az erdőben, hazaviszem, és két nap múlva kuka. osk értelme volt.

Adrian Mole 2013.01.31. 07:28:53

"2005 augusztusában a 13/2001. (V.9.) KÖM rendelet módosításával életbe lépő 13/2005 (VIII. 31.) KvVM rendelet értelmében"
helyett
A 2005 augusztusában életbe lépő 13/2005 (VIII. 31.) KvVM rendeletmódosítással a 13/2001. (V.9.) KÖM rendelet rendelet értelmében
Tehát a 13/2001 módosult, mai napig ez az érvényes jogszabály, amit 2005-ben módosított a 13/2005

Aeval 2013.01.31. 08:46:51

A gyöngyvirág is lehetne védett, abból sokkal kevesebb van, mint hóvirágból.

Tapmancs 2013.01.31. 08:57:31

A tőzikének rokona?

nevem van 2013.01.31. 10:52:19

Nálunk ezt hívják "környezetvédelemnek": védendő a hagyma, tiltsuk be a virágszedést is. Miért van az, hogy minden, ami "környezetvédő" az vagy szar (pl. a síkosságmentesítő), vagy ostoba (mint kivétel nélkül minden "környezetvédő") vagy bűnöző (Audit zsaroló zöld káder.)

Adrian Mole 2013.01.31. 12:05:07

@nevem van:
Ostobaságot te is beszélsz, bőven: hogyan tudna növekedni a hagyma, ha leszeded a szárát, leveleit? Nem véletlen, hogy a természetvédelmi törvény egy-egy védett élőlény kapcsán pontosan definiálja, hogy minden formája védettséget élvez. A másik okot leírja a bejegyzés is: ha mindenki leszedi a szép, nagy virágot, akkor csak a satnyábbak tudnak ivaros módon szaporodni, az állományt magokkal frissíteni. Vagy szerinted ez is ostobaság?

nofacebook (törölt) 2013.01.31. 12:26:43

@Adrian Mole: Nincs esélye megérteni, lehet, olyan családból származik, ahol mindig csak a satnya élt túl. ;)

nevem van 2013.01.31. 13:02:10

@Adrian Mole: Ugye, te sem tudod, hogy elpusztul-e a hagyma, ha leszedik a virágot, más szóval kamuzol. N@nofacebook: Nálunk családi szokás venni a női családtagoknak egy-egy csokorral az első hóvirágból. Ezt én nagyapámtól tanultam el. Ő több mint 100 éve (!) született, a hóvirágszedés szokása tehát legalább ilyen régi, de vélhetően még régebbi. Ennyi idő alatt a szedéstől nem halt ki a hóvirág. Ergo, baromságot állítotok, mindketten. Ti vagytok satnyák, agyilag.
Ami meg ezt a sötétzöld szociáldarvinizmust illeti, ami a satnyázásotok mögött rejlik, az csak egyet mutat: buták és inkompetesek vagytok,

Scutellum 2013.01.31. 13:51:15

@nevem van: Persze,hogy elpusztul, mivel a növény nem fotoszintetizál, nem termeli meg azokat az anyagokat, amiket aztán a hagyma elraktároz, hogy a következő évben segítse a növény újbóli kihajtását. Az meg, hogy már 100 éve szedik és nem halt ki, nem jelenti, azt, hogy nem szorul rá a védelemre. A panda se halt még ki.

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2013.01.31. 14:21:36

"kertészetekben, szakáruházakban kedvező áron kaphatóak nálunk nem őshonos, termesztésből származó, kerti (vagy parkbeli) ültetésre kínált változatai"
Ez miért jó?
Miért nem kapható az, ami nálunk is honos?

A szedéssel meg talán az volt a legnagyobb baj, hogy a kocakirándulók mentek "hóvirágozni", ami nem azt jelentette, hogy szedtek egy pár szálat, hanem 20 tömött csokrot, amivel lehetett egészen hazáig villogni.

nevem van 2013.01.31. 14:45:41

@Scutellum: igen, de a pandának összeszűkült az élettere+nem szeretnek szaporodni. Aki ilyesmit terjeszt esetleg a hóvirágról, azt megharapom.
Tavaly még tudtam hóvirágot venni egy aluljáróban, idén még nem láttam. Ha látok, több csokorral veszek. Juszt is.

2013.01.31. 15:00:20

@nevem van: nagyon helyes. ha erdőben jársz, ott is szedj egy szakajtónyit, a maradékot meg taposd össze! A mi a "százéve is szedták" dolgot illeti, száv éve kicsit más volt a világ, kevesebb beépített terület volt, több erdő, kevesebb ember, és egész kevés hóvirágot markolóval felszedő kufár. Ja, meg száz éve a nőknek kuss volt, úgyhogy legyen most is, nem kell nekik virág.

nevem van 2013.01.31. 15:52:36

@shitgun: Háát, elég agresszív vagy, mint igen sokan, akiknek nincs igazuk.
Erdőben nem járok februárban, te mit csinálsz ott ilyenkor? Markoló-ügyben én is egyetértek a tiltással, bár nem lehet könnyű azzal a fenenagy géppel kikapni egy centiméternyi kis hagymát, lehet, hogy a markoló
hóvirágügyi alkalmazása csak mítosz?
Speciel a mi kertünkben magától óriási ibolyapopuláció fejlődött ki a fűben, a beépítés ellenére. Abból szedhetek? És a kérelmemre hány forintos okmánybélyeg kell?

2013.01.31. 16:06:13

@nevem van: te meg kicsit ideggyenge vagy, ha ezeken csúcsra járatod magad. Az ibolya nem védett, szedd ezerrel, ahogy a vásárolt hagymából kinevelt saját hóvirágot is . Erdőben éppen a múlt hétvégén voltam, ha már így rákérdeztél, igaz hóvirágot nem láttam. Sétáltam. Az erdő egyébként nem májusban nyit ki, lehet menni bármikor. A dolog egyébként szerintem arról szól, hogy nem a természetben szedegetjük össze a védett virágot, hanem ott csak nézegetjuk, a kertben meg tnevelgetjuk kedvünkre. ha mindenki csak egy kicsit hazavisz, mert száz éve is így volt, a végén nem marad semmi, és ez nem csak a hóvirágra igaz. Én meg inkább elviszem a páromat hóvirágot nézni, minthogy letudjam a dolgot a sarkon kétszáz forint kiadásával egy csokor hóvirágra. Attól meg, hogy ex cathedra kijelented, hogy másnak nincs igaza, az ám még nincs úgy.

Scutellum 2013.01.31. 16:11:23

az a lényeg, hogy egyes növényeket és az állatokat azért nyilvánítanak védetté, mert veszélyben vannak.nem azért, hogy kitoljanak azokkal, akik az anyukájuknak akarnak adni egy csokorral. a "de hát az én kertemben nő egy csomó" meg a "nagyapám is adott a nagymamámnak" még nem jelenti ennek az ellenkezőjét. ha olyan fontos hagyomány a családban a virág ajándékozása akkor szedj olyan növényt ami nem védett és mindenki jól jár, virág esetén úgyis a szándék a lényeg, nem a virág faja

Adrian Mole 2013.01.31. 17:15:51

@nevem van: Nem lenne egyszerűbb belátni (bevallani nem kell, de legalább ne állj bele az ellenkezőjébe), hogy nincs igazad? Mi értelme lenne kamuznom?

nevem van 2013.01.31. 17:22:48

@shitgun: " te meg kicsit ideggyenge vagy, ha ezeken csúcsra járatod magad." Te meg egészen bizonyosan egy modortalan állat vagy. (Ez ugye nem védett...)
Én azt állítom, túlzás volt betiltani a hóvirágszedést, mert alighanem évszázadok óta folyik és eddig nem ártott a hóvirágoknak. Te erre azzal érvelsz, hogy ami tilos, azt nem kell csinálni. Ez nem érdemi válasz az én állításomra, csak arról tanúskodik, hogy gondod van a szövegértéssel.
Amúgy nem szoktam virágot szedni.
@Scutellum: Bájosan naiv hittel rendelkezel, már ami a környezetvédelemmel kapcsolatos jogalkotást illeti. Szerintem meg sok a butaság, meg az ostoba közhely, a nem bizonyítottan ártalmas tevékenységek tilalma e téren különösen. Feleslegesen korlátozzák az embereket.
A hóvirág egyébként a tél végét jelenti, nem ugyanaz, mint egy importált, befestett, csicsás termesztett virág.

nevem van 2013.01.31. 17:24:44

@Adrian Mole: környezetvédő vagy, lételemed a kamuzás. Amúgy meg nyilvánvalóan túlzó dolgot védsz. Azért kamuzol.
Nem te zsaroltad az Audit? Van net a börtönben is?

Adrian Mole 2013.01.31. 17:44:27

Csak ennyit oktatnak a trolliskolában? Ne legyél már ennyire szánalmas! Még egyszer kérdezem: mi értelme lenne kamuznom? Mutassak diplomamásolatot, hogy értek ahhoz, amit írok? Vagy ha nem elég a posztban az állítás a hóvirág méretcsökkenéséről, előkeresem neked az erről szóló publikációkat (bár ennyit nem érsz meg)?
A tudatlan, ostoba, ámde magukban mégis halálbiztos embereket pedig igenis, korlátoznia kell a társadalomnak.

Scutellum 2013.01.31. 17:48:31

Nem hiszem, hogy a mázsaszámra hóvirágot felszedő emberek korlátozása felesleges lenne.És abból, hogy nem hóvirágot adsz nem következik, hogy importált,befestett(??),csicsás termesztett virágot kell adnod...elég sok az alternatíva.

nevem van 2013.01.31. 18:00:38

@Scutellum: Februárban normális alternatíva? Mindenesetre te azon kevés környezetvédő közé tartozol, aki érvekkel és nem trágárságokkal képviseli a véleményét, ez ritka erény nálatok. Ha valaki mázsaszám szedi, akkor van mázsaszám virág, a kihalás nem fenyeget. Amúgy a mértéktelen szedést lehet tiltani, de egy-két tucat csokrot hadd' szedjen az a néni.
@Adrian Mole: Trolliskola, diplomamásolat? Ne mutasd, elhiszem. Amúgy vicces, hogy miközben a kelleténél durvábban képviselsz valami butaságot, az a véleményed "A tudatlan, ostoba, ámde magukban mégis halálbiztos embereket pedig igenis, korlátoznia kell a társadalomnak. "
Ismered a közmondást a gerendáról, meg a szálkáról?

Adrian Mole 2013.01.31. 18:10:24

@nevem van: Szívesen keresek a saját szememben gerendát. Főleg, ha érzek. Például rámutathatnál, hol voltam durva. Vagy buta (már azon kívül, hogy veled szájkaratézok)?
De ajánlok egy játékot inkább. Kérdés: szerinted mekkora a hóvirág "szirmának" (lepelnek) a hossza?

2013.01.31. 18:30:43

@nevem van: hát öreg, beleolvastam a kommentjeidbe máshol, a mérleg egy bő két hetes reg, és a parttalan kötözködés, neked minden baromság, meg mindenki hülye. Ennek megfelelően kezellek, vagyis szevasz. Te vagy egy kezdő troll vagy, vagy ez az egész webkettő újdonság neked, ha őszintén sértődsz meg itt abszolút normális hangvételű dolgokra. Teljes képzavarban vagy a környezetvédelmet illetően is, szélsőségesen általánosítasz, és olyan marhaságokat szajkózol, mint egy ötéves gyerek ("ha évszázadok óta folyik, akkor biztos nem okoz gondot" - LOL). Ne fáradj, befejeztem a diskurálást, szívesen mászom bele a trollkodásba, de nem itt, mert szeretem ezt a blogot.

Scutellum 2013.01.31. 18:47:37

azért az elég téves feltételezés, hogy ha valamiből sok van akkor abból akármennyit felhasználhatok...
egyébként igen szomorú, hogy egyes radikális szervezetek miatt a környezetvédő egyet jelent az agyamentekkel akik meztelenül vörös festékkel öntik le magukat és a sínekre láncolják magukat, mert láthatóan te is így állsz hozzájuk...(környezetvédő=lételeme a kamuzás)
szép, hogy az ember már a hóvirág mellett se állhat ki anélkül, hogy olyan irreleváns dolgokkal vádolják, mint az audi megzsarolása (na erről nem sokat tudok, de itt most lényegtelen)

nevem van 2013.01.31. 19:19:47

@Scutellum: nem akármennyit. 1-2 tucat csokrot/fő javasoltam. Ez max. 13 deka.
"egyébként igen szomorú, hogy...a környezetvédő egyet jelent az agyamentekkel" Egyetértünk, és ezen egyetlen normális ember, amilyennek téged sejtlek, sajnos nem tud változtatni. A többi itteni levelezőpartnerem elég furcsa stílust használ érvelés helyett.
@shitgun: örülök, hogy van véleményed rólam, de felhívnám a figyelmedet, hogy a vita témája nem a személyem. Sőt, az teljesen érdektelen, hogy mit vélelmezel rólam. Amúgy ez egy elég igénytelen blog, nyugodtan trollkodj tovább.
@Adrian Mole: "rámutathatnál, hol voltam durva" Hát pl.: "Ne legyél már ennyire szánalmas!" Ez durva is, meg buta is, de számolatlanul sok más példát is idézhetnék tőled. Csak nincs kedvem végigolvasni a sületlenségeidet, egyszer is sok volt. Amúgy meg játsszon veled a 220 volt. Esetleg a 230.

Megyeri Szabolcs 2013.01.31. 19:58:45

@nevem van: Kedves kommenttárs! A vélemény szabad, azonban a nem megfelelő hangvételt, és a blog, írásaim sértő, érvek nélküli minősítését kérem mellőzni. Kertbaráti üdvözlettel: Szabolcs

nevem van 2013.01.31. 22:56:49

@Megyeri Szabolcs: Kedves Szabolcs, semmi esetre sem akartam megsérteni. Márcsak azért sem, mert az Ön munkaráfordításának köszönhető a cikk, amely ürügyén ilyen kellemesen élénk vita alakult ki. Az első hozzászólásomban szereplő ostoba jelző egyértelműen azokra a jogalkotókra (pontosabban jogszabályalkotókra) vonatkozott, akiknek még egy ilyen kis virág esetében is sikerült életidegen és túlzó tilalmakkal, ha nem meggátolni, de megnehezíteni, hogy úgy éljek, ahogy szeretek, (és ahogy fenntartható) magyarán szeretteimet meglephessem egy csokor tavaszígérő virággal. Azt is írtam később, hogy ez "egy elég igénytelen blog". Nem fejtettem ki, és tényleg félreérthető, de a hozzászólásokat kívántam első sorban minősíteni.
Lehet, hogy jogszabályokról eltérő a véleményünk, de azt hiszem, a véleménykülönbség még nincs betiltva.
Az más kérdés, hogy a kommentelők egy része durva minősítéseket, személyeskedést használt vélt igaza megtámogatására, na ezekre tényleg szókimondóan feleltem. Ahogy kell. De ez nem önre vonatkozott.

Adrian Mole 2013.01.31. 23:30:36

@nevem van:
Szánalmasnak például az audis benyögésedet minősítettem, hiszen "durva minősítéseket, személyeskedést használ"tál. Semmi okom, hogy ezt visszavonjam.
A játék pedig jó dolog, tehát nyugodtan részt vehetnél benne, anélkül, hogy kidagadna a paranoiád.

Akkor feldobom közösbe. Milyen hosszú a hóvirág lepellevele ("szirma")?

nevem van 2013.01.31. 23:42:53

@Adrian Mole: A külső vagy a belső? Amúgy ismered a "Gyalog Galopp" című filmet?
Egyébként te meg nem válaszoltál a kérdéseimre: "Nem te zsaroltad az Audit? Van net a börtönben is? " A hallgatás nyilván beleegyezés.

Adrian Mole 2013.01.31. 23:48:18

@nevem van:
A külső.
Egyebekben hiába provokálsz, csak magadat minősíted.

nevem van 2013.02.01. 08:50:32

@Adrian Mole: Így van. Ezek szerint én kíváncsi vagyok, te meg hallgatag és ideges.

Adrian Mole 2013.02.01. 10:10:28

@nevem van:
Akarsz a hóvirágról beszélni? Mondasz egy számot a lepelhosszra?

nevem van 2013.02.01. 11:37:18

@Adrian Mole: 14-18 mm. És te válaszolsz az én kérdéseimre?

Adrian Mole 2013.02.01. 16:35:59

@nevem van:
Tök igazad van ezzel a 14-18 mm-rel. Kb. ennyi a hóvirág lepelhossza mostanában. Ha viszont megkérdeznéd a nagyapádat, ő még azt mondaná, hogy 30 mm-nél nagyobb virága volt anno az általa szedett virágoknak. A hóvirág ugyanis eredetileg ekkora, 30-35 mm-es lepellel rendelkezik. Egy-két eldugottabb helyen lehet is találni ilyen virágokat, akár nagyobb mezőket alkotva - megjegyzem, ilyen mezőket és sűrűséget nagyon ritkán látni mostanában, különösen településekhez közel. Fontos is neki a nagy, feltűnő virág, nem könnyű ugyanis a tavaszi beporzók élete, kell nekik a nagy felület, hogy odataláljanak. Ez pedig fontos lenne a hóvirág hosszú távú fennmaradása szempontjából, hiszen a bolygatott talajban, a leszakított virágok miatt sérülő "hagymákkal" lokálisan csökken az állománya, pótlódnia kellene a magokból. Nagyon szépen ki lehet mutatni, hogy pl. Budapest környékén hogyan csökkent a hóvirág mérete az elmúlt évtizedekben. Ha ezt a csökkenést, és a hóvirág megritkulását meg szeretné állítani az erre hivatott szervezet, akkor bizony kell a védelem. Senki nem veled akar kicseszni, viszont ha mindenki úgy gondolkodik, mint most te, akkor nem fog maradni ebből a szép növényből például a Buda környéki hegyekben. Akkor persze fel lehetne háborodni, hogy hogyan engedhették, hogy hóvirágmentesek legyenek a kora tavaszi erdők.
A teljes képhez mindenesetre hozzátartozik, hogy a hóvirág nem ritka növény, szerencsére van még belőle. A védelmi kategóriája a lehető legalacsonyabb. Szegény növény, és a megszállott gyűjtők pechje, hogy pont a főváros környéki, nagyon jellemző élőhelyén vannak vele gondok.
Mivel rászorulsz, ezért had mondjam el a didaktikus tanulságot: lehet, hogy neked van igazad a lepelhosszal, de lehet, hogy az már egy torzított valóság. Olvass és gondolkozz, még hasznodra válhat.

nevem van 2013.02.01. 18:02:03

@Adrian Mole: Nem akarlak kiábrándítani, de van egy Google nevű barátom, ennyit a takarólevelek hosszáról.
Nagyapámat sajnos már semmiről sem tudom megkérdezni.
Gyerekkoromhoz képest én inkább ellenkező méretváltozást érzékelek: a kis göcsörtök helyett manapság szép, és nagyobb virágot lehet venni. Persze, gyerekkoromban hiánygazdaság volt, úgy hívták szocializmus.
Az jó, hogy "ki lehet mutatni", de tényleges felmérésre hivatkozol, vagy csupán úgy gondolod? Ha felmérés, akkor vagy link, vagy annyi, hogy ki végezte és mikor. Különben a dolog csak pletyka, az pedig egy másik növény.
"Mivel rászorulsz, ezért had mondjam el a didaktikus tanulságot: lehet, hogy neked van igazad,... de lehet, hogy az már egy torzított valóság. "
1. Helyesen: hadd (a helyesírás-ellenőrző azért nem segített eltitkolni, hogy nyelvtanból még a biológiáénál is rosszabb jegyed volt, mert a "had" főnév létezik, sereg, csapat értelemben. Pech.)
2. Ez a rászorultság, ez elég relatív dolog. Nem gondolom, hogy van alapod kioktatni, nem is szeretem az ilyesmit.
"Olvass és gondolkozz, még hasznodra válhat. " Viszont kívánom.
Ja, és várom továbbra is a sztorit a győri autógyárral.

Németh András 2013.02.04. 03:47:34

@nevem van: a javaslatodban hogyan képzeled ezt az egy-két tucat csokor/fő értéket? Naponta, hetente vagy minden egyes alkalommal? Csak a lakhely közelében vagy bármely lelőhelyen szedhető ez a mennyiség? A lelőhelyek külön vagy egyben számítanak? És a legfontosabb hogyan kívánod megkülönböztetni azt az embert aki már 210 csokrot szedett attól aki csak 9-et? Minden kiránduló kap egy őrt maga mellé vagy elhisszük bemondásra, hisz köztudott tény hogy aki piaci mennyiségben gyűjt ez be fogja vallani hogy sokall többet szedett mint a te általad javasolt szabályozási érték és önként vállalja a büntetést?

Szóval dolgozd ki még kissé jobban a javaslatot, mert addig sajna marad a tiltás amíg nincs jobb megoldás.

És ha a nőrokonoknak szeretnél valami ajándékot adni, ami több mint egy pohár sör árát érő 30 másodperces figyelmesség, akkor ültess virághagymát, nevelj saját hóvirágot és add azt a hölgyeknek. Szerintem értékelni fogják hogy a hóvirág ajándékozás szép hagyományát úgy követed hogy teszel is érte valamit.

nevem van 2013.02.04. 09:07:41

@Németh András: Amit javasoltam, egyszerű kis ötlet, ne kérd számon rajtam a részletszabályokat. "Minden kiránduló kap egy őrt ", ez plágium Rejtő Jenőtől, Gorcsev Iván mondta az ostobán méltatlankodó Lingström bárónak, miután péppé verte, hogy "nem lehet minden pofon mellé közlekedési rendőrt állítani." A Tizennégykarátos Autó az egyik legjobb Rejtő, javaslom, olvasd el, sokat foglalkozik környezetvédelmi problémákkal, pl. a Wendrinerek nagy családjában előadódó savhiánnyal. Meg még annál is jobbakat lehet nevetni, mint egy begőzölt környezetvédő primitív indulatain. (Nem rád értem, ha elolvasod a levelezést, láthatod, hogy vagy öt, még a ti köreitekben is szokatlanul primitív eszmetársad esett nekem, érvelés helyett szitkozódva. Igaz, volt egy kulturált hozzászóló is, illetve veled most már kettő.
"nevelj saját hóvirágot és add azt a hölgyeknek." Kéretlen életvezetési tanácsokat még véletlenül sem fogadok meg.

csillagház 2013.02.04. 11:10:40

Először is:
1. NEM tépkedünk virágot az erdőben, ideje lenne végleg leszokni róla. Nem tudjuk, melyik védett, melyik nem, sőt mérgező is lehet,. Gyerek meg a szájába veszi. Brrr.
2. A kisázsiai vagy görög hóvirág nálunk dísznövény, sokfelé ültetik, széles, hamvas levelei és nagy virágai vannak. EZT LEHET ÁRUSÍTANI.
3. A hóvirág EU szinten védett, ami annyit jelent, hogy nem a hazai védett növények listáján kell keresni, 10 ezer forint a természetvédelmi értéke, akár egy levélért annyit kérnek. Egy szép csokor 100 ezer forint is lehet akár.
4. Arborétumokban például nem véletlenül őrzik, mert Nőnap előtt a bevadult (sok pénzt remélő) "gyűjtők" hagymástól--földestől dobták fel a Hollandiába induló kamionokra! Vagyis az emberi kapzsiság veszélyezteti.
Lesorompózott erdőkbe nehezebb bejutni pl. kamionnal.

Németh András 2013.02.12. 14:04:54

www.origo.hu/tudomany/20120307-tavasz-turazas-hovirag-a-jelzett-utvonalakon-es-gyalogosan-kiranduljunk-az.html

Megtaláltam ezt a tavalyi cikket és eszembe jutott hogy ide is passzol az utolsó 2 bekezdés.

Szóval aki szeretne hóvirágot az vegye nyugodtan, csak nézze meg hogy a belső lepellevél töve is zöld-e? Ha igen akkor megveheti, mert az kertészeti hóvirág.

Kár is volt ezen ennyit vekengnünk :D

István Győri 2017.03.08. 20:45:27

@Scutellum: ha leszedik a hóvrágot, a hagyma nem sérül, de a virág nem hoz magot természetes környezetben, kertben is, ha évekig nem háborgatják, az öreg hagymár egy idő után kipusztulnak, ez így van a tulipánnal is, a hóvirág nagyon jól kél magról, de a kis magonc saz első két évben csak levelet hoz, harmadik évben virágzik először, a természetes hüvirágmezőben pl alcsúton egyszerre vabbnak virágzó, tövek és még nem virágzó, csak levelet hozó fiatalok, épp ezek adják a zöld hátteret a fehér virágokhoz, ha leszedik ezt szokták más zölddel, pol orostyán levéllelpótolni, am hamvaszöld, mint a még nem virágzó hóvirágtő levele, ha egy területen a virágok többségét leszedik, egy évre megszakad ez a folyamatos megújulás, hasonló a tulipán is egyébként, de az bővebben hoz fiahagymákat, egyébként én megengedném a hóvirág árusítását, de csak kertészretben termelt cserepesvirágként, aki megveszi, kiültetné a kertjébe, vagy a házaelé a fűbe, az egész ország tele lenne hóvirággal, így végül is a teljes tiltás oda vezet, hogy néhány vldett rezervátumban lesz hóvirág, pl a pesti állatkert a margitszigret meg az alcsúti arborétum, azon től meg csak fénykép meg emlék, régen nem volt védve, mégis jutott belőle a piacra is meg a kertekben is szaporodott, a 70- es években Debrecen mellett egy tanyán volt több ezer tő, az egész teröületet fóliával lefedték január végén és febr 20- tól már szüretelték, árusították a hvirágot, ma lecsukjnák a gazdát, ez se biztos, hogy jobb, állítólag sokan szedték ki gyükerestől is az erdőkbenm azért kellett ilyen szigorúság, mindennel így van, néhány önző és kapozsi ember miatt mindenki rosszul jár, ugyanígy van a buszvezetőkkel is, a nagybátyám kamionos volt a 60- as évektól, Szíriától norvégiáig vitték a hűtőkamionban az almát, mindig két sofőr ment, az egyik vezetett, a másik aludt a hátsó ülésen, 3- 4 óránként cseréltek, nem volt soha gond, ma néhány vállalkozó kapzsidága miatt tól van szabályozva a dolog, a vezrető fülkében tiulos aludni, a csewresofőr is biztonsági övvel ülhet csak ott, úgy meg aludni nem tud, van helyette egy csomó szigorő szabály, pihenőidő. alvásszünet stb, amit persze csak dacból se tartanak be, aztán majd lehet bemzeti konzultálni, hogy hogy kell éjszaka buszozni, majd mari néni megbépszavazza a tuttit, a kérdések persze olyan sztájbarágók, hogy már előre tzdom, m jön ki eredménynek, ettők még nem lesz több hóvirág meg kevesebb baleset sajnos

Megyeri Szabolcs kertész blogja

A kertész blog küldetése, hogy világosan lássuk: Zölden élni nem bonyolult dolog, lehet egyszerűen is. Szeretném a kertészkedést számodra közel hozni, felhasználóbaráttá alakítani, fogyaszthatóan tálalni. Azért, hogy kertünkben mesék és szerelmek szövődjenek.


A szerző elérhetőségei: megyeriszabolcskerteszete.hu


Kövessen Facebookon

Kertész TV

süti beállítások módosítása