Eltelt tizenöt év mióta megnyitott az első hipermarket Magyarországon. Ezek a tágas üzletek rengeteg embert csábítanak nap mint nap vásárlásra. A költekezni vágyók közel háromnegyede autóval érkezik. Ennek okán hatalmas parkolókra volt (és van) szükség, amit korábban a szabályozás hiánya miatt a tervezők vagy tulajdonosok elgondolása alapján építettek ki. Ma már létezik szabályozás a parkolók kialakítására (253/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet - az országos településrendezési és építési követelményekről), ez azonban 2013. január 1-én változik, lazít az elvárásokon. Érdemes áttekinteni a jelenlegi helyzetet és a ránk váró jövőt.
Az első önálló hipermarket, ami nagy területű parkolót épített, a Fogarasi út mellett épült 1997-ben. A parkolót, az akkor még csak készülő szabályozást betartva építették, tehát teljesen megfelel a mai előírásoknak is. Négy autónként ültettek egy fát, ami azt a célt szolgálta volna, hogy évek alatt felnőve árnyékot vessen, illetve a keletkező szennyezés legalább egy részét már helyben megkösse. Azért a feltételes mód, mert 15 év elteltével siralmas a helyzet. A fák nem hogy nem árnyékolnak számottevően, de nagyrészük elpusztult, ezáltal már pótolni kellett őket. Sajnos van, ahol a helyük máig üresen maradt.
Mi lehet az oka annak, hogy a fák 15 év alatt sem nőttek meg kellőképpen? Amint a képeken látható, termőföldterületüket nem túlozták el, a biztosított terület hozzávetőlegesen 1 nm (a szegély föld alatti betonalapját nem nézve, mert úgy már csak 80x80 cm maradna). A terület aszfaltozva van, ami nem engedi át a vizet, hanem azt a csatornába továbbítja. Így víz és megfelelő mennyiségű szabad földterület híján a fák nem nőnek, sőt elpusztulnak. A következő képen kontrasztként jól látható ugyanabban a parkolóban, ugyanúgy 15 éve ültetett fasor, ami viszont több földterületet kapott.
Van azonban jobb példa is, egy agglomerációhoz tartozó településen egy másik kereskedelmi parkban 1550 férőhelyes parkoló létesült 2007-ben. A fák itt több helyet kaptak: 1,2 nm-t, illetve a parkolófelület nem aszfalt, hanem térkő burkolattal készült, ez némi plusz vizet átenged a gyökerekhez. Van azonban egy olyan része a parkolónak, ahol egy zöldsávot alakítottak ki, érdemes összehasonlítani az ugyanakkor ültetett fák mai állapotát.
A következtetés egyszerűen levonható, a fák nehezen viselik a sok autó okozta légszennyezést, viszont ha területük sem marad, akkor céljukat sosem fogják elérni, nem nőnek meg, nem fognak árnyékot vetni, levegőt tisztítani. A szabályozás ma azt írja elő, hogy ilyen parkolókban négy autó után kell egy túlkoros, nagy lombkoronát nevelő fát ültetni. Az nem meghatározott, hogy mekkora földterületet kell biztosítani számukra. A jövőre hatályba lépő változás kétes hatást kelt: már csak 6 autónként kell majd egy fa és minimum 1 nm-ben határozták meg a biztosítandó földterületet. A fenti képek, illetve az utóbbi 15 év tapasztalatai alapján kevés lesz ez a terület, sőt még kevesebb lesz a fa is. Sokszor vesszük alapul mi magyarok külföldi országok szabályozásait: Németországban egy fának több, mint 2 nm termőföld területet kell biztosítani. Ezt az előírást is teljesíti egy másik példa egy fásított köztérről a következő képen.
Bár már tele az ország nagy áruházakkal és nagy parkolókkal, biztosak lehetünk, hogy fognak még épülni. Kert- és természetbaráti szemmel nézve a szabályozás nem igazán fogja szolgálni a méretes parkoló okozta növényhiány enyhítését. Ha lehetőségünk van, akkor legalább kertünkben illetve utcafrontjainkon adjunk helyet a fáknak és minden más növénynek is, meg fogják hálálni.
A kiváló témáért, és a posztért köszönet vendégírómnak, Kéméndi Zsoltnak! A fotókat a szerző készítette.
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.