A nagyvárosokban élőknek a sok előny mellett rengeteg hátránnyal kell megküzdeniük, melyek közül a legégetőbbek - és ez minden bizonnyal Budapestre is igaz - a közlekedés nehézsége és a levegő szennyezettsége. Előbbi rengeteg stresszel és várakozással jár, utóbbi pedig tanulmányok szerint akár 5-7 évbe is kerülhet, melyet várható élettartamukból kell levonniuk a metropoliszok lakosainak. A közlekedést tekintve a hatékonyan és zölden működő tömegközlekedés, az autóforgalom belső részeken való korlátozása, és az alternatív megoldások, például a kerékpározás lehetnek a gyógyír, a légszennyezettséget pedig a hatékony szűrőrendszerek alkalmazásával, környezetbarát járművekkel, és növények telepítésével lehetne orvosolni. Ezeket a megoldásokat ötvözi thaiföldi designerek egyedülálló és szellemes koncepciója, a fotoszintetizáló elektromos kerékpár.
A bangkoki LightFog formatervező stúdió munkatársai, név szerint Silawat Virakul, Torsakul Kosaikul és Suvaroj Poosrivongvanid az alábbi képeken látható különleges kétkerekű terveinek elkészítésével nyerték meg a RedDot formatervezési díjat. A még csak papíron létező elképzelés szerint az APB (Air Purifier Bike - körülbelül: légtisztító bicikli) kétféle módon javítja a városi levegőt. Elsőként a kormányon elhelyezett szűrőberendezés az azon átáramló levegőt megtisztítja portól, szennyeződésektől, valamint megköti a levegő szén-dioxid tartalmának egy részét, hogy aztán a szűrő mögött görnyedő kerékpáros ezt lélegezhesse be. A rendszer második eleme sokkal izgalmasabb, tulajdonképpen a növények által is elvégzett fotoszintézist utánozza, mégpedig a váz felső részén elhelyezett berendezéssel. A fotoszintetizáló egység a napsugarak, elektromosság és víz segítségével oxigént termel, ráadásul ehhez a folyamathoz még tekerni sem kell a cangát, akár álló helyzetben is működik a rendszer az akkumulátorról. Mindezek mellett az APB mint egyszerű kétkerekű közlekedési eszköz is kedvező hatással bír, használatával csökkenthető a forgalmas utak terhelése, biciklin utazva pedig elfelejthetjük a dugókat, ráadásul a részben elektromos hajtásnak (feltehetően pedelec rendszerről van szó) köszönhetően különösebb edzettség sem kell a használatához.
A bringa szépsége szubjektív, de a hasznossága megkérdőjelezhetetlen. A kettős levegőjavító rendszer áldás lehetne a városoknak, persze ha a valóságban is létezne, és működése valóban hatékony lenne.
A működési elv roppant egyszerű, de a technikai részletek nem világosak
A belvárosokban százával - például közbringaként - kihelyezve, akár mérhető eredményt is produkálhatna
A fotoszintetizáló egység
Mielőtt felállva tapsolnánk a városi légszennyezettség gordiuszi csomóját átvágó futurisztikus drótszamárnak, természetesen meg kell jegyezni, hogy olyan koncepcióról van szó, mely egyáltalán nem biztos, hogy valaha gyártásba kerül, és a működéssel kapcsolatban is felmerülnek kérdések. A kormányon elhelyezett szűrő szuper ötlet, de korántsem biztos, hogy a mozgásban lévő eszköz tekerőjéhez hatékonyan jut el a frissített levegő, maga a szűrő pedig biztosan időnkénti cserére szorul, többletköltségeket generálva tulajdonosának. A fotoszintetizálást imitáló egység ígéretesebb, azonban az értékelhető eredményhez nyilvánvalóan rengeteg ilyen bicikli szükségeltetne, és a technikai részletek sem világosak, például hogy mit kezd a rendszer a rendes fotoszintézis során keletkező cukorral, bár lehet hogy utóbbi kérdésre frappáns válasz lesz, hogy a kávénk édesítését is megoldja a high-tech kütyü. A városi légszennyezettséget és a közlekedés zsúfoltságát enyhítő kerékpár ötlete azonban mindenképpen üdvözlendő, hiszen valós problémákra reflektál igencsak szellemes módon Amennyiben gyártásba kerül egyszer, elsősorban kölcsönözhető közbicikliként, az utcákon nagyobb számban elhelyezve lehetne jó ötlet a bevetése, már csak azért is, mert a mostani elektromos kerékpárok magas árát ismerve, az átlagembernek nehezen lesz elérhető az első időkben.
Egy ilyen szerkezettől talán a legendás autós-kerékpáros ellentét is enyhülhetne
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.