Megyeri Szabolcs kertész blogja

Ünnepi magvetés

komment

Engem sem került el a kötelező ünnepi körjárat, vagyis látogatást tettem barátoknál, rokonoknál. Persze nem sajnáltatom magam, ettem, ittam, jól éreztem magam, és szakmai ártalomként mindenhol vetettem pár pillantást a házi növényzetre. Egyik állomáshelyemen különösen csinos, élénkzöld növénykére lettem figyelmes, amit első blikkre nem is tudtam azonosítani, próbálják meg önök is kitalálni, miről van szó:

WP_000088.jpg

Segítek, ha nincs megoldás, ez egy mandarinfa csemete. Kifaggattam házigazdámat, hogy tett szert rá, a válasz pedig egyszerűbb, mint gondolhatnánk. Egy mandarin magjából fejlődött ki. Itt van tehát egy példa arra, hogy az ilyen egyszerű szaporítási mód is sikerre vezethet, azonban van néhány dolog, amiről tudni kell, ha valaki szintén otthoni mandarinfát nevelne.

WP_000090.jpgNem nő sietősen, ez a példány egy éves

A mandarin a legsikeresebben tőoltással szaporítható, ebben az esetben lehet számolni termő fával. Magról nevelne a termés nem garantált, de akárhogy is, az első szüretre mindenképpen közel öt évet kell várni (oltvány esetében már három év is elegendő lehet). Nem szabad azonban elkeseredni, a mandarin gyümölcs nélkül is szép, dekoratív házikedvenc lehet. Mostanság feltételezem minden háztartásban akad mandarin, így a kísérletező kedvű hobbikertészek egyszerűen megpróbálkozhatnak az ültetéssel. Első lépésben magra van szükség, így a magos mandarin - amit általában kevésbé szeretünk - most épp kapóra jön. Hajtatáshoz vessük el a magot egy kisebb cserépbe (akár tejfölöspohárba), és tegyük az ablakba, napos, meleg helyre. Egyetlen maggal nem biztos a siker, ezért egyszerre akár többel is próbálkozhatunk. Jó esetben pár hét múlva apró hajtás bújik majd elő. 

66516061_1-Kepes-hirdetesek-a-narancs-es-mandarin.jpgErre sajnos kevés az esély otthon (Kép)

Mikor a kis növényke már egy-két levelet is hozott, átültethetjük egy nagyobb edénybe, de mindenképp lyukas aljúba, hogy a felesleges víz kifolyhasson, különben gyökérrothadás végezhet mandarinunkkal. A fejlődő növénynek sok napfényre van szüksége, ez legalább napi nyolc órát jelent, ami télen sokszor nehezen jön össze, azonban vendéglátóm is karácsonykor vetett tavaly, növénye mégis parádésan átvészelte a múlt telet. A mandarinfa rosszul tűri a hideget, 15 Celsius alatt nem érzi jól magát, erre legyünk figyelemmel. Az öntözést nem kell túlzásba vinni, ha a talaj felső rétege kiszáradt, pótoljuk a nedvességet. Műtrágyázást évente elegendő egyszer-kétszer megejteni, használhatunk komposztot is. A növekedéssel párhuzamosan időről-időre költöztessük mandarinunkat nagyobb cserépbe. Megfelelő gondoskodás esetén a karácsonyi gyümölcsből pár év múlva saját nevelésű, egzotikus fánk lehet, azonban gyümölcsért jó eséllyel később is az üzletbe kell majd betérnünk.

WP_000092.jpgIlyenünk viszont könnyen lehet

A bejegyzés trackback címe:

https://kertesz.blog.hu/api/trackback/id/tr744985285

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gizella2072 2012.12.28. 21:43:59

Mi datolyamagot ültettünk gyerekkoromban, néha ki is kelt! :) Most is gondoltam rá, épp tegnap dobtam ki egy marékkal. Sőt! Narancsmagot is sikeresen hajtattam régen.

agostonl 2012.12.29. 06:45:56

Én pár hete citrommagot ültettem, 4-ből 2 ki is hajtott és bolondul növekednek. Van mellette egy 15 centis régebbi példány, és a melóban egy 1,5m-es de két utóbbi sosem terem.

Bartush 2012.12.29. 22:24:23

Anno ritkán lehetett narancshoz jutni. Apám ha sikerült beszerezni így karácsony környékén némi narancsot vagy akár citromot, soha nem felejtette el felhívni a család figyelmét arra, hogy a magokat szépen oda kell neki adni. 1 narancsfánk és 2 citromfánk lett így. Viszont egyik sem termett soha.

Megyeri Szabolcs kertész blogja

A kertész blog küldetése, hogy világosan lássuk: Zölden élni nem bonyolult dolog, lehet egyszerűen is. Szeretném a kertészkedést számodra közel hozni, felhasználóbaráttá alakítani, fogyaszthatóan tálalni. Azért, hogy kertünkben mesék és szerelmek szövődjenek.


A szerző elérhetőségei: megyeriszabolcskerteszete.hu


Kövessen Facebookon

Kertész TV

süti beállítások módosítása