Megyeri Szabolcs kertész blogja

Méhlegelő - kamu vagy hasznos elképzelés?

109 komment

Kertészeti vonatkozású témák ritkán jutnak a hírek fősodrába, ám most ez megtörtént, mégpedig a már mindenki által ismert budapesti méhlegelők okán. Nagy kár, hogy a politika eltérítette ezt az egyébként roppant érdekes topikot, és egy idő után maguk a növények, vagy az ötlet gyakorlati haszna, életképessége már keveseket érdekelt. Az alábbiakban ezért egy rövid elemzésféleségben próbálom bemutatni, szándékom szerint objektíven és politikamentesen a városi méhlegelőkben rejlő lehetőségeket, és persze a hátrányok, ellenérvek is teret kapnak, hiszen nem fekete-fehér helyzetről van szó. Lássuk hát, mit lehet tudni a méhlegelőkről! 

file-20190708-51288-vke4vs.jpg

Elsőképp szögezzük le, hogy az ötlet egyáltalán nem új, nem most pattant ki valaki fejéből, sőt, előzménye is van, mégpedig a kiskertekben megvalósítható rovarbarát kialakítás illetve a természetközeli kertstílus, melyek tulajdonképpen előfutárai a közterületi vadvirágos réteknek. A természetközeli kertstílus egy olyan összeállítást jelent, melyben a kertészkedő a birtokán a rétek, mezők világát próbálja meg utánozni, így fő elemként elhagyja a katonásan nyírt gyepet, és teret enged a buja, virágos, természetes növényzetnek. Az ilyen kertek persze gyakorlati funkcióikat tekintve csökevényesebbek, nem lehet (de legalábbis nehézkesebb) bennük játszani, heverészni, sétálgatni. A rovarbarát kertkialakítás is egyre népszerűbb, a klímaváltozás miatt életterüket (részben biztosan) elvesztő rovarok ezáltal menedékhez, táplálékhoz jutnak, számuk növekedhet, ami az egész ökológiai rendszernek kedvező és hasznos. A rovarbarát kertben megtalálhatóak a szabadon burjánzani hagyott részek, magas aljnövényzettel, a rovarok számára menedéket nyújtó elemekkel, odvas fatörzsekkel, kövekkel, vagy akár épített rovarhotelekkel.

A tudatos, zöld szemléletű kertbarátoknak ezek az irányzatok már jó ideje nem ismeretlenek, sokan kísérleteznek akár csak egy kisebb sarokkal otthon, az viszont, hogy ez a fajta szemlélet kiszabadult a magánkertekből és elérte a közösségi tereket, az most az újdonság erejével hatott nálunk. Külföldön évek óta zajlanak kísérletek, Chicagoban már 2008-ban megnyitott a Lurie garden, mely hasonló funkcióval bírt, Londonban évek óta zajlanak városi méhészeti kísérletek, még saját honlapja is van a városi méhészetnek, Párizsban is vannak telepített urbánus méhészetek, Hollandiában pedig 2018-ban indult nagyobb szabású akció a méhek megsegítése érdekeben, melynek keretében kormányzati és civil szervezetek vállalták, hogy növényi beültetésekkel tesznek a méhpopuláció csökkenése ellen. Meg kell jegyezni, hogy Budapesten is, nem is akárhol, hanem az agrárminisztériumban van telepített méhcsalád, mégpedig maga az agrárminiszter jóvoltából, aki nem mellesleg méhészkedik is.

dc2d4a42fbb514b88be03d6f1a2d035d76bcc966_fhd_1920_w3h2.jpg

Nagy István agrárminiszter méhcsaládot telepít a minisztérium épületére kormany.hu

A hazai vizekre evezve, felmerül a kérdés, hogy miért is lenne szükség méhlegelőre egy közel kétmilliós nagyvárosban, Budapesten? Itt álljunk is meg egy pillanatra, és tisztázzuk, hogy nem elsősorban a méhekről van szó, hanem számtalan féle és fajta rovarról, biodiverzitásról, szemléletváltásról, ésatöbbi, viszont mindez egyetlen frappáns(nak ható) szóösszetételben kapott nyilvánosságot, ez a méhlegelő. Ezek a területek egyáltalán nem kizárólag a méheknek vannak szánva és fenntartva, rengeteg rovarnak nyújtanak menedéket, életteret és táplálékot. Rendben, de miért jó nekünk, ha rengeteg rovar lesz körülöttünk? Egyfelől a növények beporzását javarészt a rovarok végzik (a növényfajok nagyjából háromnegyede rovarbeporzású), tehát ahol sok a rovar, ott gyarapodik a növényállomány is, ez pedig jó. A rovarok élelemként szolgálnak más élőlényeknek, például madaraknak, így a madaraknak is kedvezünk, ez is pozitívum.

A dús aljnövényzet más szempontokból is támogatható, megköti a port, lassítja a talaj felmelegedését, ezáltal jó hatással van a mikroklímára. A honos fajok általában beérik a természetes csapadékkal, talajigényük egyszerű, így kiegészítő öntözés és növényvédelmi feladatok nélkül is kielégítően fejlődnek, vagyis a nyírt gyeppel ellentétben nem kell öntözni az ilyen területet. Látványként tény, hogy teljesen más képet nyújt egy méhlegelő, ez valóban idegenül hathat sokaknak, hiszen a szemünk a nyírt pázsitot szokta meg, azt könyveltük el rendezett, gondozott látképként. Ennek egyébként érdekes evolúciós háttere van, az átláthatatlan aljnövényzettől jellemzően azért tartunk, mert nem láthatjuk az abban élő, abban megbújó potenciális veszélyforrásokat, kígyókat, mérges pókokat, egyéb ragadozókat.

Természetesen reális veszélyként ilyesmi nem merül fel itt és most, a kullancsról pedig kicsit később. A méhlegelő tehát elsősorban szokatlansága miatt lehet zavaró, rendezetlen, ápolatlan érzetet nyújt, ami azért furcsa, mivel ugyanezt láthatjuk bármely réten, mezőn kirándulás közben, ott azonban az épített környezet nem képez kontrasztot. Megjegyzendő, hogy a jól hangzó méhlegelő kifejezés helyett érdemesebb lett volna valamilyen általánosabb nevet adni a dolognak, a virágos rét, a mezőszerű kialakítás, vagy a rovarbarát terület nem ennyire hangzatosak, de átfogóbbak.

 

Mik a méhlegelőt alkotó növények? IDE KATTINTVA máris el lehet olvasni egy listát a legtipikusabb méhlegelőre való növényekről, melyek között megtalálhatóak haszonnövények, dísznövények, de gyógy-, sőt gyomnövények is. A gyomok ilyetén alkalmazása, megtűrése egyáltalán nem ördögtől való elképzelés, hiszen a gyom jellemzően csupán attól gyom, hogy a művelt területeken nem tervezett, nem szándékosan telepített növény. Amennyiben hasznos célt szolgál, máris mentesül a gyom kifejezés pejoratív felhangjától, és elveszti haszontalanságát, nemkívánatosságát.

 

És hogy hogy kerülnek a városba a réti, méhlegelőt alkotó növények? Kétféle módon. Az egyik a vetés, beültetés, speciális magmixekkel, vetőanyagokkal, számtalan, a célnak kifejezetten megfelelő növény honosítható meg. A másik mód lehet, hogy meghökkentő: már itt vannak. A főváros flórája közel másfél ezer fajt ölel fel, ezek között nagy számban találhatóak meg méhlegőnek alkalmas növények, egyszerűen hagyni kell időt és teret számukra az elszaporodáshoz, növekedéshez. Ideális esetben külsö beavatkozás nélkül is megjelennek, az általuk vonzott rovarok segítenek a szaporodásukban, így idővel a rendszer önfenntartóvá válik, és kialakul a természetes rét, mező.

 

honey_bee_in_toronto.jpg

A hátrányok sem hagyhatók ki a felsorolásból. A méhlegelő (maradjunk most már ennél a szónál) nem alkalmas egy csomó tevékenységre, amiket sokan szívesen űznének a nem túl nagy összkiterjedésű városi zöldterületeken. Nem lehet rajta focizni, tollasozni, nem lehet egy pokrócot kiteríteni és ráheveredni, nem lehet kutyát sétáltatni, és általában andalogni, sétálgatni sem a legjobb terep. A kullanccsal kapcsolatos felvetések sem alaptalanok, a kullancs - a népi hiedelmekkel ellentétben - az aljnövényzetben él és várja a prédáját, és előfordulása a városokban sem ritkaság. Ugyanakkor, mivel a méhlegelők nem igazán alkalmasak emberi tartózkodásra vagy kutyafuttatásra, így a kullancstámadás esélye sem túl magas, mivel egyszerűen nem kerülünk kapcsolatba velük. Emellett a kullancsok elszaporodása olyan területeken várható, ahol folyamatosan elérnek gazdatesteket, így ahol nem találkoznak prédával, számuk csökkenésnek indul.

A méhlegelő - mivel jellemzően nem tervezetten beültetett terület - tartalmaz gyomokat is, melyek allergizálhatnak, vagy mint a toklász, gondot okozhatnak a kutyáknak. A gyakori parlagfüves érvvel kapcsolatban azért meg kell jegyezni, hogy a parlagfű pont nem a dús növényzetben szokott megjelenni, hanem nevéhez hűen a magára hagyott, parlagi területeken, így a méhlegelők kis eséllyel lesznek a parlagfű tenyészhelyei. A gyomokra visszatérve, igen, meg fognak jelenni gyomok is, úgy, ahogy ez a természetben is megtörténik, a méhlegelő pedig a réteket, mezőket imitálja, így ez természetesnek mondható.

 

Jó ötlet-e lekaszálni? A méhlegelő alapkoncepciója, hogy magas aljnövényzetet képez, így jönnek létre a kívánt hatások. A kaszálással az egész értelmét veszti, a vadvirágok és gyomfélék ugyanis rosszul tűrik a visszavágást, ellentétben a gyeppel, mely kifejezetten kívánja azt. A kaszálást követően, főleg nyáron, a csonka növényzet kiszárad, elpusztul, és tarló marad utána, mely már nem rendelkezik sem az említett hőmegtartó és porfogó képességekkel, ahogy nem jelent menedéket vagy táplálékot a rovaroknak sem. És tegyük hozzá, látványként sem kifejezetten kedvező.

 

pollination-corridor-richmond-full-width-place.jpg

Mi a megoldás, hogy a kecske is jól lakjon, és a káposzta is megmaradjon? Jelenleg a főváros hatmillió négyzetméteres zöldterületének kicsivel kevesebb mint 5%-a méhlegelő, így nem mondhatni, hogy nagy arányú átállásról van szó. A kulcs a megfelelő elhelyezés, hiszen vannak méhlegelőnek alkalmatlan területek, például aktívan használt, frekventált helyen lévő, nagy kiterjedésű, funkcionális zöldterületek, és vannak kifejezetten alkalmas részek, a nem használt, parlagon álló, elhanyagolt, gyakorlati funkcióval nem rendelkező kisebb-nagyobb szegletek. Tudni kell azt is, hogy az egész méhlegelő koncepció egy kísérleti program, még a szakemberek sem tudják pontosan, hogy milyen hosszabb távú hatásokkal jár az elképzelés, jelenleg egy tapasztalatszerzési szakaszban járunk, az idő fogja eldönteni, hogy milyen irányba halad majd a fejlesztés.

Azt is meg kell érteni, hogy egy lassú folyamatról beszélünk, hiszen virágos rétek nem fognak pár hónap, egy szezon alatt kialakulni, a természet nem dolgozik gyorsan, az aktív művelés alól kivont területek lehet, hogy évek múlva nyerik el végleges, önfenntartó, ténylegesen virágos képüket. A folyamat némileg gyorsítható, léteznek vadvirág magkeverékek, melyek kiszórásával azonnal meghonosíthatóak a kívánt fajok, de mesterséges bevatkozás nélkül is megtörténik a növények számának és fajainak szaporodása, részben a nem lekaszált növények magzásával, részben pedig a rovarok beporzó munkájával. Az is előfordul, hogy egy-egy területen a koncepció kudarcot vall, mert például nem alakul ki eléggé fajgazdag együttes, ilyenkor vagy be kell avatkozni magvetéssel, vagy el kell vetni az adott területen a méhlegelőt. 

Marad a végső kérdés, jó vagy rossz dolog a méhlegelő? A válasz az, hogy ez nem egy eldöntendő kérdés, hanem egy soktényezős egyenlet, mely tartalmaz negatívumokat és pozitívumokat is. Az én véleményem az, hogy a pozitívumok száma nagyobb, azonban tény, hogy a méhlegelő és a mögötte lévő koncepció egy alapos szemléletváltást, és újfajta gondolkodást kíván meg, így nem lehet az ellenzőket sem elítélni. A legjobb, amit tehetünk, ha időt adunk a méhlegelők ideájának, és később, pár év távlatából szűrjük le a tanulságokat, és tervezzük újra az irányokat.

Képek: pixabay.com

A bejegyzés trackback címe:

https://kertesz.blog.hu/api/trackback/id/tr7016613870

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zenitó 2021.07.08. 00:47:07

"kecske is jól lakjon"....
Nos ahhoz valami pofás lakhelyet kell neki építeni.
Abban jól fog lakni. Ha viszont a teli pocakjára gondolunk,azt úgy írjuk,hogy a kecske is jóllakjon.

horvathviteztamas 2021.07.08. 05:45:36

Komolyan gondolja azt bárki, hogy a gondozatlan városi zöldterületek megfelelő életteret eredményeznek a méhek számára???

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2021.07.08. 06:13:33

Aldiban tavasszal lehet kapni vetőmag keverékeket 100g-os fűszerszóró kiszerelésben. Kora nyártól őszig mindig virágzik valamelyik. A rovarok imádják. Van virág, amelyik a lepkék hosszú "nyelvéhez" optimális, egy másikba belefér egy nagyobb dongó is. Vannak nagyon egszerű virágú, de erős illatú, és pompásabb megjenésűek is egyszerre. Alacsony, magas, dús, nyurga. Mivel vadvirágos, effektíve gyomok képezik, így munka alig van vele, csak locsolni kell. Igénytelenek. Ha leszedjük az elvirágzott részeket, több virágot hoz, ha nem gyűjtjük, megoldott a következő évi vetés. A keverékben van nemesebb papsajt, pipacs, kaliforniai pipacs, búzavirág több színben, törpe-nyurga napraforgó, körömvirág, egyszerűbb őszirózsák, kasvirág, vadmurok, hólyagszegfű, meg még jópár fajta, ami nem jut eszembe.

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2021.07.08. 06:17:07

A nyári melegben a rovarok másik kedvenc helye a kora reggel esőztetett kelkáposzta volt, a rengeteg apró vizestálkával a leveken. Rovaritató. Jöttek darazsak is, de a saját szememmel láttam, ahogy hordták a káposztalepke hernyóit, eszegették az apró poloskákat a veteményesben.

Ménár Atya 2021.07.08. 06:38:06

Gondolom nemsokára megjelenik egy statisztika, utca szintre lebontva, hogy 38 %-os novekedést tapasztaltak a méhek számában, és ezt az emberek 93%-a támogatta......
Már csak az a kérdés, hogy a főváros hamis statisztikáit milyen társadalmi egyeztetés előzte meg arról, hogy az emberek szeretnének gazos környezetet, parlagfüvet, amit naponta látunk, mert pl engem, és akit ismerek senki nem kérdezett meg.
De egy jó parlagfű méz mindennél többet ér a dugókban ücsörögve amit ez a dilettáns banda okozott a marhaságaival.
A méhek pedig elvannak azokon a területeken,ahol valóban van élletterük, és nem csak a toklász és parlagfűmezőn kell éhezniük.

Galerida 2021.07.08. 07:08:24

...és a zöldek oda járhatnának szarni, hogy a tápanyag utánpótlás, -kiemelten a mikroelemekre-megoldott legyen!

Locassen 2021.07.08. 07:40:12

Asszem, hogy itt van némi félreértés a koncepció körül.

Berlin: a városvezetés másfél millió eurót különített el egy hasonló projektre, aminek keretében különféle vadvirágok magvait vetették el (egynyáriakat, mint a pipacs, vagy kétnyáriakat, mint az erdei turbolya, vagy a mezei varfű) és szorgalmasan gondozták a területeket. Eredmény: már az első évben is voltak ott virágok, három év után meg szép, tarka-barka rét van ott.

Budapest: az a döntés született, hogy nem kell lekaszálni a területet és akkor ott majd elterjednek a vadvirágok maguktól. Eredmény: néhány helyen bejött a számítás, pl. a Lágymányosi hídnál, máshol meg konkrétan a gaz verte fel az egészet.

midnight coder 2021.07.08. 08:18:16

Eleve a koncepció a hülyeség.

Nem Pest közepére kell biodiverzitás, hanem vidéken nem kellene megölni minden rovart az extra hatékony rovarölõ szerekkel. Csak akkor kisebb a profit a mezõgazdaságban.

Illetve, lehetne ezt úgy is csinálni, hogy a kecske is megmaradjon és a gazdája is jóllakjon, Pl. ha lennének vidéken területek amik ki vannak vonva a mezõgazdasági tevékenység alól, ahol a rovarok és egyéb állatkák élhetnék a világukat.

De a városi zöld területek célja tipikusan nem ez, hanem a rekreáció. És itt eleve nem lesz túl nagy biodiverzitás, mert az állatok többsége nem él meg városi környezetben, csak pár faj ami viszont cserébe elég jól érzi magát így is, lásd patkányok, szarkák, galambok.

kvp 2021.07.08. 08:18:18

En a napokban lattam valodi, kezzel ultetett mehlegelot. Onnan lehet felismerni, hogy folyamatosan viragok boritjak. A viragok nelkuli zold gazos teruletek szelbeporzasu gyomokat tartalmaznak, amik nem csak az embereknek artanak de a mehek is ehen maradnak rajtuk. Ez utobbi az amit a fovaros vezetese telepitett. (azaz inkabb csak tablakat raktak ki a parlagfuves reszek ele, hogy ne kelljen kaszalni oket)

A varosvezetes eleg egyertelmuen elmondta, hogy nem szeretne ha az emberek autot hasznalnanak es szeretne visszavaditani az epitett kornyezetet. Ez azt jelenti, hogy se az utakra, se a terekre nem koltenek. Az eredmeny az lesz, hogy a termeszet szepen lassan visszaveszi a varost ahogy az emberek elhagyjak, mint tette azt Detroit eseten is. Az egy tipikus sikertortenet ebbol a szempontbol.

Medgar 2021.07.08. 08:54:01

A méhlegelő jó ötlet, de amit a városvezetés annak nevez sima gyomparcella. Célzottan kellett volna előkészíteni ezeket a területeket nem csak elhagyni a kaszálást...

body_andras 2021.07.08. 09:12:58

@horvathviteztamas: Ha az említett arányokban, tehát az össz zöldterület 5%-án békén hagyjuk a növényzetet, esetleg néha gyomláljuk, de hagyjuk élni a főleg őshonos növényeket, akkor igen, van értelme.
@Gyalogrépa: A bolti magkeverékekkel egy aprócska baj van: nem őshonosak, így nem a mi területünkre jellemző biodiverzitást segítik. Kétségtelenül hasznos, ha a vásárló a kis 400 m2-es kertjén összehoz belőlük egy 20 m2-es területet.
@Ménár Atya: A cikket tessék elolvasni, a parlagfű parlagon nő. Mellesleg eddig az allergiások országos szinten le voltak szarva, rengeteg helyen elhanyagolták az irtást, nem büntették azokat akik ezt elmulasztották. Most hirtelen fontos lett az allergia és azt lessük, mikor szökken ki egy szál a "méhlegelőn"? Megsúgom, a kiskáderek által legaszált helyen van rá a legtöbb esély.
@midnight coder: Lehet ezt úgy is csinálni, hogy nem a gyakran használt piknikező/sétáló helyek közepén létesítenek "méhlegelőt", hanem a félreeső helyeken, ahol a büdös életben nem jár senki, csak ott van és zöld.
@Medgar: Az ötlet amúgy nem a főpolgármester híresen ötlettelen és szavahihetetlen hivatalából származik, hanem a Főkerttől, akik tudomásom szerint törekedtek ezeknek az előkészítésére.
A hisztéria akkor kezdett igazán kibontakozni, amikor megjelent sok kaszálatlan terület, ami nem "Méhlegelő" hanem csak nincs lekaszálva. Lehet, forráshiány, vagy hanyagság miatt, vagy csak a nagy hőség és szárazság közben nem akarták kipusztítani, hogy aztán újra kelljen füvesíteni - ki tudja.
Drága polgártársaim, itt most egy kertész írt közérthető szakvéleményt a blogján. Pont nem itt kéne hőbörögni. És egy kicsit gondoljunk már bele, milyen jövőkép az, ahol a zöldfelület csak pázsitból áll, amit folyton újítani és locsolni kell. Ömlik az értékes ivóvizünk, száll a por és a szmog, ja és persze kérünk még több sávot, még több parkolót, mert ez város, nem tanya. Ne csesszünk már ki a gyerekeinkkel!

eßemfaßom meg áll 2021.07.08. 09:19:49

A FB-on csodálatos olvasni a random orbánfóbiást aki nem a szemének hisz (térdigérő gaz amiből sehol a földön nem lett még spontán virágos rét és ezt nap mint nap látja minden foghijtelken) hanem a propagandistának aki lenyilatkozza "ugyan most még térdigérő gaznak látszik de ha kiteszünk rá egy táblát és nem csinálunk vele semmit akkor pár év alatt virágos rétté változik, de tényleg"

Sir Gombóc 2021.07.08. 09:19:56

@Medgar: ezt a sok okos embert, mint amilyen te is, ménár, meg az a midnight coder nevezetű. Cikket persze nem olvassátok el. Ha nem kaszálsz, néhány év alatt átalakul a növényzet, megjelennek a különféle virágzó növények is. Erre van gyakorlati tapasztalat bőven.
A városokban egyre több ilyen zöld területre lenne szükség, az térkő és aszfalt burkolatok helyett, észrevehető mértékben elviselhetőbb lesz nyári meleg is a hőt sugárzó felületek nélkül. Akár 2-5 °C fok különbség is lehet.

Sir Gombóc 2021.07.08. 09:25:58

@eßemfaßom meg áll: pedig tényleg változik a növényzet és tényleg, a talajtól, kapott vízmennyiségtől függőben előbb utóbb megjelennek más növények is. De ha rendszeresen feldúlod, akkor ezeknek esélye sincs.

eßemfaßom meg áll 2021.07.08. 09:27:38

@body_andras: Figyu, senki nem rinyál a normális virágos zöldterület ellen, ezt csak az agyhalott politikakárosultak képzelik be, a táblával méhlegelőkészítést szidja aki nem karácsonfelszopó. A főkert úgy készít méhlegelőt ahogy a közutkezelő javítja a kátyút. Táblakihelyezéssel. Igy a legolcsóbb bár nem működik.

eßemfaßom meg áll 2021.07.08. 09:29:42

@Sir Gombóc: Nézd, én elég sok magára hagyott gazost láttam látok nap mint nap és egyikből se lett még virágtenger. Viszont egyre nagyobb gaz az lett.

eßemfaßom meg áll 2021.07.08. 09:30:59

@Sir Gombóc: Pont te vagy az akiről irtam fentebb, aki nem a szemének hisz :)

Arcade Macho 2021.07.08. 10:01:48

@eßemfaßom meg áll: a legviccesebb az egeszben amikor kimentek a fityiszes fijjuk kaszalni es utana is ment a beszologatas

gergerg 2021.07.08. 10:15:49

@horvathviteztamas: Hát... Figyelembe véve az erdőket és a réteket, azért van rá valamicske esély. Láttál már évek óta gondozatlan városi telket? Rengeteg virágos növény van rajtuk.

Galerida 2021.07.08. 10:19:06

@Sir Gombóc: ..és ha szétköpköditek a cseresznyemagot, akkor kis idő múlva bőven termő gyümölcsös virulhat a város közepén...

Matyika Ápolója 2021.07.08. 10:30:33

csatlakoznék a "nem a méhlegelő koncepciójával van a baj, hanem a megvalósítással" csapathoz

KovA 2021.07.08. 10:30:46

@horvathviteztamas: Pont ezen gondolkodom én is, a naiv zöldek abban nem gondolkodnak, hogy nem mindegy hogy hol legele az a méh aminek a mézét esszük.

Aligha a forgalmas utak menti méhlegelő az ahonnan nektárt kell gyűjteni, a méhek védelmében is jobb, ha nem csábulna kipufogófüstgázok által elmérgezett nektárgyűjtésre.
Ennek figyelembevételével, méhlegelő igen, de nem bárhol.
Lehet találni helyeket ahol meg kellne tűrni a "gazt" , nem kell mindent mindeáron lefűnyírni.
Nekem ez is aggályos: ész nélkül nyírnak mindenhol és összeszedik a lenyírt füvet hogy "rend legyen".
Szerintem eljön az idő amikor kiszegényedik a föld a tápanyagokból. Ahonnan csak elhordják az építőanyagot amiből fű nő - ott előbb-utóbb fű sem nő majd.

szemtanú 2021.07.08. 11:05:30

Egy dolog biztos, ha a pitypang beteszi a lábát egy területre, ott két év múlva pitypang mező lesz, amennyiben nem irtják!

Sir Gombóc 2021.07.08. 11:11:39

@eßemfaßom meg áll: én a szememnek hiszek, nem neked és látom, hogy nincs igazad..

Sir Gombóc 2021.07.08. 11:17:54

@Galerida: bőven termő gyümölcsös nem, de 1-2 gyümölcsfa simán. Pár éve itt nálunk az ablakom alatt már termőre fordult fiatal barackfát vágták ki a városgarázdálkodók.
Még mielőtt, már ott volt, amikor költöztem.
De ha megnézed utak, vasútvonalak mentét, sok helyen találhatsz ilyen gyümölcsfákat, meggyet, cseresznyét is, de körte, alamafákat is.

ZX 2021.07.08. 11:36:46

@KovA: Nem csak a méhek poroznak ám, rengeteg más rovar is van amik nem termelnek mézet így meg sem kell enned. De megint csak a budapesti méhlegelő a gaz számotokra, a fehérvári fideszes méhlegelő az fasza.

FlybyWire 2021.07.08. 11:36:54

31 éve 4 keresztes pázsítfű allergiával élőként annyit tudok hozzátenni: a jó k***a anyátokat, akik ezt a kamu sz**t kitaláltátok!!!

FlybyWire 2021.07.08. 11:42:04

Ja és a tudatos, valódi rétkialakítást nem ekézném annyira (bár nekem az is legalább 1 hónapig maga a halál a füvek virágzása miatt), de az, hogy a szar gyomor parlagra kiboszarintok egy táblát és megspórolom vele még a közmunkást is....

Galerida 2021.07.08. 12:34:21

@Sir Gombóc: Ez majdnem olyan, hogy dobjunk a vízbe néhány vasdarabot és könnyen lehet, hogy atomtengeralattjáró lesz belőle...
Normális vegetáció és élővilág spontán módon csak az emberiség teljes kipusztulása után néhányszáz évvel alakulna ki. Sokan vagyunk összezsúfolva és ha életbe akarunk maradni, akkor ne álmodozó barmok ötleteit támogassuk, hanem a hozzáértőket.
Kukoricát a szántóföldön, szénát a réten, (jóléti) gyepet a közvetlen környezetünkben, de ez nem olcsó....öntözni, ápolni és kaszálni KELL, különben GAZ terem a helyén...

Ménár Atya 2021.07.08. 12:44:47

@Sir Gombóc:
Hát, igen, nálad úgy látszik mindenki okosabb.
Neked azt mondják a szarra, hogy csoki, akkor megeszed.
Nem a "méhlegelővel van a baj, hanem azzal amit nem akarsz látni, ,ennek semmi köze méhlegelőhöz, szimplán csak ellopják az erre fordított pénzt.
Ez barátom gaz, és gyom.
És én ,mint telkes városi műparaszt , elmondom neked, hogy ha nem kaszálod, akkor még nagyobb gaz lesz belőle.
Ha a telkemen ilyen méhlegelőt hagyok akkor 50000 ft a bírság azonnal.
Ha lenne benne valós munka, és virágokat telepítenének akkor még talán el is fogadná az ember, de ez csak gaz, és probléma halamaz.
Na ez a gond ezzel, de már hallottam, hogy lesznek birkák is akik majd jönnek legelészni, gondolom az ellenzéki szavazók majd önként bégetnek, és eszik az egészséges réti növényeket a nyóóckerben :)

fáskerti elvtárs 2021.07.08. 13:01:08

"A néha gazosnak mondott életterek tele vannak élettel, mini életközösségek alakulnak ki bennük. Megismerésük és elfogadásuk a legfontosabb feladat mindnyájunknak."

"sokak számára ezek a területek gazosnak tűnnek és alapvetően a Városgondnokságnak is újfajta ez természetközeli gyepgazdálkodás. Ezeket a területeken azonban nem hagyjuk magukra, folyamatosan vizsgáljuk több szempontból is. A legtöbb probléma egyébként abból van, hogy elfelejtettük már, milyen egy természetes rét és miért kell meghagyni a gyepet"

"Az okostelefon nem csak arra való, hogy lefotózzunk egy-egy területet és posztoljuk, hogy milyen gazos, hanem arra is, hogy utánanézzünk, hogy miért is fontosak ezek a területek."

midnight coder 2021.07.08. 13:23:48

@Sir Gombóc: Tök fasza, amikor a földet csak virágcserépben látott belvárosi polgár megmondja hogy mi lesz egy területtel ha pár évig nem kaszálod. B+ menj el egy random pár éve parlagon hagyott telekre akár a városon belül, és nézz körbe.

Rohadtul nem virágos rét lesz a dolog vége hanem egy gazos, elhanyagolt terület ahol a meghatározó növény a szõrös disznóparéjnak nevezett gyom, illetve a parlagfû lesz. Ezt amúgy kb. mindenki tudja aki vidéken nõtt fel. Ahogy azt is, hogy a fenti disznóparéj nevû növényke kiirtása milyen remek móka.

horrorpornó bábszínház 2021.07.08. 13:26:07

Ez a méhlegelő a méhet életében nem látott budapesti ember faszsága.

Vadméhek nem nagyon vannak Magyarországon, a mézelő méheket meg nem csak úgy szabadon engedik a méhészek, hogy Legelj, baszd meg!, hanem odaviszik, ahol éppen virágzik valami, repce, akác, hárs, bármi.

A Budapesten mutatott és méhlegelőnek hazudott területeken ráadásul nincsenek is virágos növények a képeken, ami a méhek "legeléséhez" kellene, csak töméntelen gaz.

Szóval ez a méhlegelő semmi egyéb, csak a minden téren tehetetlen budapesti önkormányzat pofátlan hazugsága, az oka pedig az, hogy nem képesek megoldani a területek kaszálását.

horrorpornó bábszínház 2021.07.08. 13:31:46

@Ménár Atya:
Ami a statisztikákat illeti, a kormány által irányított KSH statisztikái is csupa hazugság, kezdve az átlagkeresettel. Kamu.

horrorpornó bábszínház 2021.07.08. 13:34:57

@midnight coder:
"vidéken nem kellene megölni minden rovart az extra hatékony rovarölõ szerekkel"
Gondolom, te is szívesebben eszed a kukacos gyümölcsöt, mint a nem kukacost.
Arról nem is beszélve, hogy mekkora öröm, amikor a levéltetvek miatt elpusztul a termés, de lágyszárúak esetében maga a növény is.
Egyszer majd mozdulj már ki a belvárosból, és nézz körül.
A gazdák nem szórakozásból permeteznek, vagy mert fölös pénzük van, és már nem tudják mire költeni.

horrorpornó bábszínház 2021.07.08. 13:39:22

@body_andras:
A kertészek közt is van hülye ezek szerint.
Végzett orvosok közt is van, aki áttér a homeopátiára, pedig az orvosképzés kicsit komolyabb, mint a kertészeti.
Sőt, Egely György is fizikus végzettségű, egy darabig a KFKI-ban dolgozott. Ha nem mond semmit a neve, a gugli segít.
Szóval attól, hogy mi a végzettsége, még nem garancia arra, hogy ért is hozzá, ahogy arra sem, hogy ép is az esze.

horrorpornó bábszínház 2021.07.08. 13:45:25

@Sir Gombóc:
Lófaszt, koma.
Menj már ki mondjuk a XVII. kerületben a Keresztúri útnak az egykori tejgyáron túli (attól a kerületi városközpont felé eső) területére, amit vagy 50 éve nem gondoz senki, és nézd meg, hogy mennyire virágos rét.
Elárulom: semennyire. Gaztenger, minimális mennyiségű virágos növénnyel. A virágos növények jóval kevésbé életképesek, mint a gyomok, amelyek idővel elnyomják őket.
Virágos növények ott maradnak meg, ahol vagy kaszálnak, vagy legalább legeltetnek (vagy mezőgazdasági művelés van, és nem permeteznek, pl. a búzavirág, pipacs stb. ezeket imádják).

horrorpornó bábszínház 2021.07.08. 13:47:24

@Arcade Macho:
Nem szívesen mondom, de ebben az esetben konkrétan a fityiszes fiúknak volt igazuk, hogy milyen minőségű munkát végeztek, az már kérdés.

para_noir 2021.07.08. 13:50:37

@horrorpornó bábszínház: ne haragudj, de látszik, hogy eszed ágában sem volt elolvasni a posztot, mert akkor tudnád, hogy a szerző szerint a méhek csak egy kis szelete az egésznek, és feketével kiemelve írja, hogy a méhlegelő szar elnevezés, mert félreviszi a dolgot, nem mellesleg berakott egy képet is (a híradóban is volt a dolog egyébként), amin az agrárminiszter, aki méhész, épp méheket pakol a minisztérium tetejére, szóval ő is biztos egy idióta, mert nem ismerte eddig horrorpornó bábszinház szakember úr szakmai véleményét.

para_noir 2021.07.08. 13:53:03

@horrorpornó bábszínház: a fiúknak akkor lett volna igazuk, ha lekaszálják, felkapálják, gyomtalanítják, bevetik fűmaggal, majd utána kétnaponta kimennek locsolni, és hetente vágni. Így csak egy csapat kretén idiótasága volt, az eredményük annyi, hogy a zöld dzsumbujból csináltak egy szikkadt, sárga tarlót, igazi agybajnokok.

horrorpornó bábszínház 2021.07.08. 13:53:15

@szemtanú:
Vagy ha nem kerül oda mondjuk bogáncs, parlagfű vagy valami pázsitfűféle, mer akkor a pitypangnak esélye sincs.

@Sir Gombóc:
Csak a vasútvonalak mentén ezeket ültették, nemcsak úgy odatermettek. Ahogy régen az utak melletti eperfasor sem csak úgy odakeletkezett magától.

@Galerida:
Majd mindjárt elmondja, hogy a vasutak mellett igenis vannak atomtengeralattjárók a kidobált pénzekből, és ahol ő lakik, ott is volt egy, amíg a főkert ki nem vágta.

Dont forget to bring a towel 2021.07.08. 14:00:04

egy méhecske hány km-re kóborol el a kaptárjától? hol van Bp-en belül (vagy a környékén) azoknak a méhecskéknek a kaptárjai, amelyek a betondzsungelben akarnak méhlegelőzni?

Ménár Atya 2021.07.08. 14:19:05

@horrorpornó bábszínház:
Ez szép, volt, csak értelmetlen.
Talán nem érted miről írtam, hogy a faxomba hámoztad ki ebből a kormányt?
Azért a ksh még mindig hitelesebb, mint kamugeri bármilyen statisztikája, amivel önigazolni szeretné a faszságait.
Kamugerivel nem az a baj, hogy ellenzéki, hanem az, hogy alkalmatlan hülye a feladathoz, és ezzel kárt okoz.
És nem a fideSSes fővárosiaknak, hanem az idióta ellenzékieknek is akik beszavazták érzelmi alapon, "Orbán " ellen......
B+ aki így választ polgimestert, bocs de az idióta barom.
Mondjuk meg is lett az eredménye, eddig katasztrófa amit csinált, amit meg nem az szintén az........

Ménár Atya 2021.07.08. 14:24:05

Uraim le kell menni hévízre (nem most mert épp felújítanak) és meglehet nézni milyen a városi méhlegelő:
www.termalfurdo.hu/latnivalo/dr-schulhof-vilmos-setany-166
És nagyjából az egész város ilyen.

Boar. 2021.07.08. 14:24:12

@horrorpornó bábszínház: Tévedsz az eldobált magokkal kapcsolatban.
Tucatnyi példa van rá, csak a saját udvaromban...
A lányaim által összegyűjtött "kincsek" mint barackmag, makk stb. már több tölgycsemetét, azóta termőre fordult őszibarackfát, az egy időre elnéptelenedett baromfiudvarba kikerülő konyhai hulladék körtefát, cseresznyefát eredményezett.
Tévedsz a méhekkel kapcsolatban is. Valóban vannak vándorméhészek akik szezonálisan települnek a virágzó kultúrák mellé de vannak "stabil" méhészetek amelyek nem mozdulnak sehova, a méhek több kilométerre is elmennek táplálékért. Ez utóbbiak a jobbak, az előbbiek hordják szét a betegségeket az egész országban.

Boar. 2021.07.08. 14:50:46

@Dont forget to bring a towel: Méhész barátom szerint 5 kilométerig elmennek de 2-2.5km sugarú kör az ideális.

Boar. 2021.07.08. 14:56:56

@Ménár Atya: "B+ aki így választ polgimestert, bocs de az idióta barom."
És aki megválasztja orbánt miniszterelnöknek az micsoda?
-hazaáruló
-bűnöző
-végtelenül ostoba, jelszavakban hívő barom
-pillanatnyi érdekeiért bármit beáldozó senkiházi
(több jó válasz is lehetséges)
Keresd meg a megfelelő inget oszt öltözz fel bazdmeg...

Dont forget to bring a towel 2021.07.08. 15:01:49

@Boar.: hát ez az.. namost akkor kezdjük el kimérni a bp-i méhlegelőket a kaptáraktól.. és akkor mindenki rájön, h mekkora baromság is ez

horrorpornó bábszínház 2021.07.08. 15:08:43

@Ménár Atya:
Nézd, Karácsonyt illetőleg teljesen egyetértek, de a KSH pont úgy hazudik a statisztikáiban, mint a főváros.
Ha nem érted, hogy jött ide a kormány, akkor talán olvasd el a hozzászólásodat, amire válaszoltam.

Boar. 2021.07.08. 15:20:25

@Dont forget to bring a towel: Egy 2.5km sugarú kör is nagy terület. Az R5-ös meg pláne... Ezekbe sokminden belefér, fasorok, buszmegállók, parkok stb.

horrorpornó bábszínház 2021.07.08. 15:22:03

@Boar.:
Ezzel is egyetértek.

Orbán egy aljas, tolvaj, teljes mértékben erkölcstelen, a haveri körén kívül mindenkit eltipró hazug tahó cigány (és ebből a cigány az, ami a legkisebb probléma), de Karácsony teljesen alkalmatlan főpolgármesternek, kormányfőnek pláne az lenne - ha ő lesz az ellenzéki jelölt, Orbánra szavazok. Mert amit Karácsony - meg a többi barom, élen Niedermüllerrel - a fővárosban ámokfut, annál még Orbán is jobb. Nem szeretném országosan azt az agyatlanságot, ami most a fővárosban van.
(Baszd meg, írják, hogy a biciklisek száma minden rekordot megdöntött júniusban, 418 573 kerekes cigány számoltak. Ami napi nem egész 14 ezer, ha hazafelé is biciklivel megy, aki azzal ment el otthonról, akkor 7 ezer kerekes cigány naponta, az 1,7 millió budapestiből. Plusz még ekkor volt az idei kerekescigány-felvonulás is, amikor az is biciklire ül, aki csak egy évben egyszer teszi ezt meg. És emiatt a 7000 barom miatt szopatják az egész fővárost.
A miattuk egysávosra szűkített körúton kb. 3-4 percenként halad el egy kerekes cigány, autó meg menne ennyi idő alatt vagy 300.
Szóval nem, ilyet nem akarok országosan, Karácsonyt a kukába, a következő szavazáson Budapesten is bárki indul ellene, arra fogok szavazni.

Ami meg a magokat illeti: nem állítottam, hogy ha elszórod, nem kel ki belőlük fa, csak azt, hogy az utak, vasutak mellett azok nem elszórt magokból keltek, hanem ültetett fák. Ahogy régen a parasztok földjeinek végén is azok voltak a földutak vagy árkok szélén.

horrorpornó bábszínház 2021.07.08. 15:23:15

@Boar.:
Budapest belvárosában szerinted hol tartanak méheket egy 2,5 km-es sugarú kör közepén?

Boar. 2021.07.08. 15:53:38

@horrorpornó bábszínház: Nem tudom és nem is érdekel, legyen a pestiek gondja. De öt kilométerre egymástól azért simán lehetnek kaptárak. Anno tizenöt éve íjászboltos barátom mondta, hogy náluk is vannak a bolt tetején, akkor szembesültem vele, hogy ilyesmi egyáltalán létezik. Elmondása szerint elég sokan csinálják.

Boar. 2021.07.08. 15:57:19

@horrorpornó bábszínház: "Ami meg a magokat illeti: nem állítottam, hogy ha elszórod, nem kel ki belőlük fa, csak azt, hogy az utak, vasutak mellett azok nem elszórt magokból keltek, hanem ültetett fák. Ahogy régen a parasztok földjeinek végén is azok voltak a földutak vagy árkok szélén. "
Nem feltétlenül. Az első pár darab lehetett ültetett, aztán a vándorok és a madarak széthordták.
Életem legjobb pálinkáit ilyen dűlőútmenti fákról szedett gyümölcsből főzettem. a cigánymeggy pl. biztos, hogy nem tudatos telepítés eredménye volt, ez a fák elhelyezkedéséből tisztán látszott.
A tüskéskörte meg a fajtaválasztás miatt gyanús.

Rambo Janos 2021.07.08. 19:02:21

@horrorpornó bábszínház: Raadasul azoknak is nagy resze amugy futar (nahat vajon mitol is lett iden rekord) es nyilvanvaloan valos szamuknal tobbszor jelennek meg a mereseken ertelemszeruen. Egyebkent a futar meg a keroscigok kozt is a legalja reteg a kozlekedesi kulturat illetoen.

Ménár Atya 2021.07.08. 19:05:55

@Boar.: Cimbora, részeg vagy hogy így félrebeszélsz, vagy szimpla hülye?
Mi köze van orbánnak a parlagfűhöz faszfej?!
Neked a pináról is orbán jut eszedbe?
Nyomorult egy életed lehet.
De bele is mehetünk, orbánra 3 millió akárhány polgár szavazott, ezért 2/3 -a van.
A többi pártocskára meg nem szavaztak ennyien, ezért orbán a főnököd.
Már negyedszer.
Karigeri teljesítménye viszont gyalázatos, és nem azért mert ellenzéki, hanem mert hülye a feladathoz, és káoszt csinál folyamatosan, illetve lop.

Ménár Atya 2021.07.08. 19:08:30

@horrorpornó bábszínház:
Erre azért nem vennék mérget, bár inkább az Eu statisztikákat nézem általában.
Persze egyszerűbb azt gondolni hogy mindenki hazudik :)

Sir Gombóc 2021.07.08. 19:22:49

@midnight coder: mindegyik dologban tévedsz. Nem 1-2 év kell hozzá, de át fog alakulni a növényzet. jah, virágos rétről nem írtam, csak virágos növényekről. Parlagfű az ilyen helyeken már nem lesz, azt kiszorítják az elszaporodó "nemesebb" növények.

Sir Gombóc 2021.07.08. 19:26:04

@Ménár Atya: na most képzeld, nekünk is van telkünk, és már több mint 10 éve folyik rajta idő hiányában egy nem szándékolt kísérlet. ma már nyoma sincs a gyomnövényeknek rajta. Parlagfű csak a szomszéd telken van, amit minden évben többször kaszálnak..

Sir Gombóc 2021.07.08. 19:28:53

@para_noir: hiába írod ezeknek, nem értik.

Sir Gombóc 2021.07.08. 19:31:40

@horrorpornó bábszínház: tévedsz, nem ültetett fákról van szó. Erdő közepén melyik hülye ültetne? Fogalmad sincs az egészről.

eßemfaßom meg áll 2021.07.08. 19:48:25

@Sir Gombóc: Azt az 50-100 évet meg amig átalakul guggolva is kibirják a fővárosiak.

"ma már nyoma sincs a gyomnövényeknek rajta."

Én pedig tegnap megdugtam Scarlett Johanssont.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2021.07.08. 20:54:29

A poszt jó, jó szándékú, de kicsit hiányos. A szövegben és az illusztrációkon is jellemző a _virág_. Beporzásról is szólván, érthető, hogy a virág fontos. De a méhlegelő témában hevesen emlegetett, néha képeken mutogatott területeken én nem nagyon láttam virágot, inkább csak gazt. Nem egyszerűen gyomot, hanem elburjánzott, virágzat nélküli, jellegtelen gazt, amiről nehéz elképzelni, hogy a döglégyen kívül más rovart is érdekelne az ezzel fedett terület. A poszt tisztázhatná, hogy a szép vadvirágos-füves földdarabkák mellett ez a csimbókhalom is rovarbarát terület-e, vagy csak spórolásból kaszálatlanul hagyott föld.

Egyébként én morgós fővárosiként nem szeretem a rovarokat. Főleg a lakásban nem, márpedig ha az ablak előtt hemzsegnek a boldog vagy boldogtalan rovarok, abból én a lakásban is mindig találni fogok. A méheket távolról szeretem, nagyapám is méhészkedett, valószínűleg a "méhlegelő" kifejezést is ezzel a marketingfogással agyalták ki a támogatói, de a lényeg az, hogy én értem a növények beporzásának fontosságát. De nem tudom, hogy ez a főváros sűrűn lakott területeire mennyire igaz. Mert lehet, hogy ilyen helyeken nincs igazán szükség rovarhadra, nincs növénytenger sem.

Ménár Atya 2021.07.08. 21:05:15

@Sir Gombóc: :D
De gondolom közben már lebetonoztad :D:D
Hát... amúgy ez gyenge érv egy allergiás emberrel szeben, majd próbáld ki.......
Úgy emlékszem itt Bp-n is van rá rendelet hogy kaszálni kell, és akkor se parlagfű se gaz.
Méhek nem jönnek a toklászra, csak jelzem, a méhek a virágokra jönnnek az meg nem az, amit karigeri nektek elad, az a gaz!
Amúgy ma fogtam a lakásban 2 méhet, a petúniánkra jöttek és közben eltévedtek, a toklásznál hiába várod őket, ott max a sün jön, de az nem porozza be a cseresznyét :)

Ménár Atya 2021.07.08. 21:07:20

@eßemfaßom meg áll:
Te is?!
Üdv a klubban
Mocskos kis kurva, mi? !!!

11 Favágó 2021.07.08. 22:07:02

Érdekelne, hogy a túróba jött ki aposzt alapján közel 80%-os támogatás (1 és 3 válasz együtt) +10 % hezitálás?

Az ellenzőktől csaka méhcsípésre allergiások és közvetlen rokonai is lényegsen többen vannak. Mondjuk allergiás 13,9%, rokonok 45,2% együtt 60%.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2021.07.08. 22:27:28

@Ménár Atya: "Amúgy ma fogtam a lakásban 2 méhet, a petúniánkra jöttek..."

Így van, ez nekem is eszemben járt, amikor a civakodást hallgattam. Ha méhlegelő volt a gazos földecske, akkor nyilván voltak ott méhek is. Voltak ott méhek is? Az eldönthetné a kérdést. Mert ha a méheknek nem tetszik a méhlegelő, akkor a koncepcióval gond van.

Arcade Macho 2021.07.08. 22:37:38

en ma kimentem es az asszonka altal ultetett levendulan volt vagy 5 fajta beporzorovar, de a szomszed dzsindzsasanal en csak a kinai alkormost lattam, na meg a fej fole nott fuves gazt

amit nem ertek, hogy ilyen egyertelmu dologba minek kell beleallni?
szoval epeszu ember nem csak a fokert oldalarol tajekozodik, hanem pl. ranez az egyik retek szomszednak a telkere (mint en) es levagja hogy ez a mehlegelo az total kamu volt

nekem amugy a facse is egy idoben ajanlgatta a mehlegelo fumagkevereket es ott pont nem az a dzsindzsas gazt lattam mint amit Karacsonyek betablaztak

Arcade Macho 2021.07.08. 22:40:21

@horrorpornó bábszínház: "Nem szívesen mondom, de ebben az esetben konkrétan a fityiszes fiúknak volt igazuk, hogy milyen minőségű munkát végeztek, az már kérdés."

levagni levagtak
aztan mutattak a Fokerttol, hogy a fa kergebe beledaraltak picit... nos a fakereg az elhalt resz, es szerintem kibirja...

de amikor lattam ezt a valaszt a Fokerttol akkor tenyleg csak neztem hogy ez a totalis ellenseget megsemmisito kultura milyen szepen kibontakozik

kárárámaispj 2021.07.08. 23:57:08

@body_andras: "Ha az említett arányokban, tehát az össz zöldterület 5%-án békén hagyjuk a növényzetet, esetleg néha gyomláljuk, de hagyjuk élni a főleg őshonos növényeket, akkor igen, van értelme."

Nézz rá Bp térképére. Buda negyede erdő, tájvédelmi körzet. Mátyásföld, Cinkota, Soroksár, Kőbánya, Rákospalota fele rét, természetvédelmi terület. Egészen biztos, hogy nem 5%.

Ha hozzáveszed azt, hogy a magánkertekben azért egy-két fa van, akkor szintén van lehetősége a méheknek.

Az, hogy járdaszigeteken nem kaszálnak, meg az Oktogonon nem kaszálnak egy baromság, nincs az a szerencsétlen méh aki odamenne, de ha oda is téved, biztos, hogy beledöglik a szmogba.

kárárámaispj 2021.07.09. 00:00:32

@Boar.: Szerinted a méh térkép alapján megy, vagy szag alapján?
Szerinted az oktogon vadvirág populációja mennyire erős szagot áraszthat, hogy nem nyomja el a benzingőz? Meg az aszfalt, meg úgy egyáltalán a város szaga

kárárámaispj 2021.07.09. 00:02:08

@Arcade Macho: Igen, a főkert dolgozói egytől egyig szakemberek, ők aztán soha nem vágnak bele fába, bokorba. Öröm nézni őket, látszik, hogy évekig tanulták a fűkasza használatát.

Gyalogrépa · http://suburbankitchen.blog.hu/ 2021.07.09. 06:17:22

@horrorpornó bábszínház: A kiskörúton a Nemzeti Múzeummal szemben egy platánfa üregében olyan 10m magasan évek óta van egy méhcsalád. Nálunk a lakótelep melletti kiserdőben is él egy méhcsalád: Ferencváros és Kispest határán. Vannak méhek, csak nincsenek feltétlenül szem előtt. Nálunk akácon, hárson, a belváriosinál talán muskátlin, meg egyéb balkonvackokon élhetnek.

gigabursch 2021.07.09. 07:20:28

Amit a főváros csinált, az nem méhlegelő, hanem disznóól.
A méhlegelőt karban is kell tartani.

Szóval Krausz Gedeonék ismét hülyének néztek mindenkit.

Egy jó mérlegelő haszna vitathatatlan.

gigabursch 2021.07.09. 07:22:50

@kárárámaispj:
Elsőre ha bemész egy boltba, tájékozódsz.
Utána már "térkép" alapján mész.
A méhek (is) elég jók tájékozódásilag.

gigabursch 2021.07.09. 07:24:11

@Arcade Macho:
A fák igen nehezen viselik, amikor a kambium megsérül.
Könnyen a halálukhoz vezet az ész nélküli kaszálás.

gigabursch 2021.07.09. 07:26:15

@Androsz:
Biztos volt, amikor voltak.
De egy beállt, felmagzott magaskórós összlet már nem legelő.
Semmilyen állatnak. Nemhogy méheknek.

gigabursch 2021.07.09. 07:34:23

@Sir Gombóc:
A parlagfű egy (hiper)pionír növény.
Csak a nyers talajfelszínen van élettere.
Mint minden ilyen növénynek (ruderáliák), addig tart a szerepe, amíg a magasabb szintű társulás vissza nem záródik.
De addig nagyon fontos, mert árnyékolja a talajt a nap, a szél és a hirtelen eső ellen is.
Megtartja a párát, stb.
Tehát, ha biztosítod a növényzet záródását, elfogy az élettere.
Épp ezért baromság gyökerestül kitépni.
Ugyanis ezzel pont a nyers talajfelszínt érik el a mesterséges bolygatás révén, ami ezen növényeknek a Jóistentől kapott feladata, hogy azt belepjék.

gigabursch 2021.07.09. 07:37:34

@horrorpornó bábszínház:
FM-ben. Is.
Mondjuk ott jól monitorozza vörösvércse populációk is vannak, akik a közvilágítás hatására rászoktak az éjszakai galambvadászatra. Is.
Héja és karvaly haverjaikkal.

gigabursch 2021.07.09. 07:44:48

@Dont forget to bring a towel:
Volt szerencsém jól ismerni egy öreg etrdőmérnököt, aki úgy hatvan évet méhészkedett, nem is oly rég ment el közülünk.
Fritsch Ottóról beszélek.
Ő csak stabil kaptárakkal méhészkedett, még itatni sem íratta őket és soha nem cukrozta a méheit.
Mégis mindig stabil állományai voltak.
Nos, neki Kenesén a Parragh-kertből a méhei a Balatonra jártak inni. Is.

gigabursch 2021.07.09. 07:46:51

@para_noir:
Hány kaszálót ismersz, ahol a kaszáláson kívül a többi művelet lemegy? Én egyet sem.
Pedig ezek a legjobb méhlegelők.

Arcade Macho 2021.07.09. 08:26:21

@gigabursch: a kambium az a fakereg alatti resz, a fakereg az egy megkemenyedett anyag par fanal le is veti parszor magarol

ezek a damilos kaszak az 1 cm atmeroju erosebb gazt se kepesek elvinni, nemhogy azt a fakerget amit a propagandaban mutattak

kárárámaispj 2021.07.09. 08:56:44

@gigabursch: "A méhek (is) elég jók tájékozódásilag."
Ja. Ezt mások is megfigyelték. Rohannak a benzinszag felé.

eßemfaßom meg áll 2021.07.09. 09:17:07

@Arcade Macho: aki látott valaha élő fát az tudja, hogy annyi sérüléstől egy fának semmi baja nem lesz. Ha láncfűrésszel félbevágod az sem öli meg. Mélyen körbe kell vágni a mindenhol ha bántani akarod.

Boar. 2021.07.09. 10:42:19

@Ménár Atya: Hülyebarom, kurvára nem szavaztak orbánra "hárommillió akárhányan", még az összecsalt levélszavazatokkal sem.
Hazudj kisebbet te bérpropagandista féreg...

Boar. 2021.07.09. 10:43:57

Ugyan ezt a gigabursch gyereket annyira se tartom mint a körmöm alatt a piszkot, de az megmosolyogtató amikor egy erdőmérnöknek magyarázzátok a növényélettant... :-)

Boar. 2021.07.09. 10:56:30

@Sir Gombóc: "Parlagfű az ilyen helyeken már nem lesz, azt kiszorítják az elszaporodó "nemesebb" növények. "
Erre többen, többször is hivatkoztok.
Nem így van. Ahol fásulás van és idővel elvész a fény a parlagfű feje fölül, ott persze eltűnik. De ahol nincsenek fák, ott csak szaporodik. Vannak helyek ahol sajnos húsz éve látom a hatalmas parlagfű borítottságot. Kurvára nem akar eltűnni.

Dont forget to bring a towel 2021.07.09. 12:16:59

@gigabursch: igen, és hány többsávos úton kellett átrepülnie a méheknek? hány lakótelepen? hány nm betotonon / aszfalton? légvonalban mekkora a távolság? nagyon nagyon sántít amit mondasz.

Ménár Atya 2021.07.09. 13:17:18

Hát persze, és csalással nyert mert csak 234567 ember szavazott rá.....
Ugye tudod hogy kb a fél világ a választásokat nézi ilyenkor, főleg az előzőt ,amikor akárhogy is próbálkoztak nem tudták megbuktatni orbánodat. :)
Azt meg csak jelzem, hogy még mindig karigeri és dilettáns bandája alakalmatlanságáról beszélgetünk, nem orbánról, de annyira sötét vagy, hogy ez nem megy át a nyomorult fejedbe még mindig.
Na húzz le a picsába méhecskét számolgatni az Andrássy u.-ra , attól majd megnyugszol.
Te tényleg hülye vagy .
És .

Ménár Atya 2021.07.09. 13:22:42

@gigabursch:
Tehát ezek akkor vidéki, cukrozatlan méhek voltak :)
Itt meg Pesti aszfalt szivogató méhekről beszélünk :D
Jelzem, a méhekkel van a probléma, hanem azzal, hogy a méhekre fogják, a kaszálás elmaradását,amire viszont felvették a pénzt.

Boar. 2021.07.09. 13:50:10

@Ménár Atya: Hazudtál egy jót oszt most terelsz...
Mivel m inden ellenőrzés a csúti keuzében van, nehéz rajtakapni.
De addig jár a korsó a kútra...

Ménár Atya 2021.07.09. 14:55:23

@Boar.: És mégis mi volt a hazugság kisfiam?
Én megértem, hogy nehéz megemészteni, hogy megközelítőleg sem szavazott egy pártra sem annyi ember mint orbánékra, de ez van , ezek a makacs tények, nincs ebben terelés semmi.
Amikor meg jön az idióta fajtád, és magyarázza hogy kevesebben szavaztak a fideszre,mint az ellenzékre...hát az minősíti az értelmi képeségeit azonnal.
Most talán van reményetek hogy kormányváltás legyen, ha összefognak, amúgy semmi.
A fasiszták összeálltak a posztkomcsikkal, meg a súlytalanokkal, persze, az eredmény,ha nyernek borítékolható .
Ismét eladósodás, és káosz.
No meg méhlegelők............
Te meg hülye vagy továbbra is. :)

Boar. 2021.07.09. 16:21:52

@Ménár Atya: Öcsém, ez a maxipofátlanság...
Beröfögöd a kamut, hogy hárommillió akárhányan szavaztak a gazdádra.
Szólok, hogy nem volt az annyi(kétmillió nyolcszázakárhány volt a csalásokkal együtt), erre nekilátsz terelni majd rákérdezel, mi is volt a hazugság...
Fáraszd azt a retkeslábú narkós kurva anyádat te gyökér fideszbérenc...

Ménár Atya 2021.07.09. 16:51:35

@Boar.:
Bocs lehet hogy csak 2, 8. mil.
És ez mit is változtat azon kis hülyegyerek, hogy a többi pártra megközelítőleg sem szavaztak ennyien?
Talán az akkori jobbiknakk volt valami 1, 2-3 mil.
Tehát akkor mi is a hazugság faszfejkém? Ennyi szavazattal hogy is nyerhettek volna?
A többi pártről ne is beszéljünk azok még a jobbikot sem tudták megközelíteni.
Te elvakult egy barom vagy azt látom, nem zavarnak a tények csak orbán monnyon leee,mert csalt,meg lopi, meg hazudik, meg minden rossz....
Jujj de sötét vagy te B+.
A méhlegelő meg gaz, és alapból itt erről beszélgettünk, csak jöttél a fóbiás kényszerorbánozásoddal erre reflektáltam te dk felszopó idióta!

gigabursch 2021.07.10. 09:02:47

@Dont forget to bring a towel:
A beton, meg a lakótelep nem befolyásolja őket.
A többsávos út viszont már igen. Ott olyan gyorsan mennek el az autók, hogy a javuk valamilyen autó homlokfalán, szélvédőjén végzi.
Persze telepített méhes esetében egy ilyen eset csak az méhész butaságát igazolja.

Félrevezető az is, hogy rengeteg kispopulációs méh (és egyéb beporzós rovarfaj) van, ami nem jár hú de messze. Értelemszerűen nincs is nagy kaptár igényük és nagy populációjuk egy helyen.
Ez természetesen kell a nem szélbeporzású virágos növényeknek, jó is, csak a szó félreérthetősége (pedig szerintem önmagában nem rossz szó a méhlegelő) miatt az emberek java kaptárakban és a boltok piacára hozott mézet termelő méhekben gondolkodik.
Egyéb kérdésekben méhészekkel beszélgess, mert ezt ők tudják szakszerűen elmondani. Amit én tudok a témáról az felszínes a szakemberekéhez képest (pedig az sem kevés, de van az a határ, ahol már nem hiteles).

@Androsz:
Az, hogy gazos, nem válasz. Pont erre utaltam @gigabursch: ) fentebb a hozzászólásaimban.
A fő kérdés, hogy szél- vagy rovarbeporzású a lágyszárú tömeg java.
A szélbeporzásúak nem lehetnek nyerők a méhek (ezt most a fentiek alapján tekintsd gyűjtőfogalomnak) számára.
Az elhíresült képen meg épp leszáradt lósóskát darál le az ember, ami épp szélbeporzású.
Szóval, ha Krausz Gedeonéknak ez a méhlegelő, akkor ismét csak hazudtak a szavazók arcába és hülyének néznek mindenkit.

Mindettől függetlenül van sok olyan behurcolt növény is, amely ugyan kiváló méhlegelő, viszont behurcolva özönfaj lett és a hazai lágyszárú populációkban, társulásokban őrületes kárt okoz.
Ilyen például a szíriai selyemkoró (vaddohány), a kései- és az óriás aranyvessző (jágerkender). A teljesség igénye nélkül...

@Arcade Macho:
Kénytelen vagyok a kambium szerepéről pár szót mondani, mert alighanem hiányosak az ismereteid.
A kambium egyidejűleg a vízszállító és statikai állékonyságot biztosító fatest külső és a gyökerek tápanyag ellátását biztosító, lefele irányuló tápanyagforgalom belső oldalán van. Az osztódószövet, amit kifelé osztódik, abból lesz a kéreg, ami - hasonlatosan a fatesthez - egy darabig aktívan részt vesz a tápanyaforgalomban, ami nyilván mind vastagságában, mind korban, stb fafajtól erősen függő.
Ha ez az osztódószövet megsérül, akkor az igyekszik magamagát rendezni (pl: amikor a kéreg szép lassan benő egy ággöcsöt), de nem korlátlan a dolog.
Azonban ha az osztódószövet teljesen körben megsérül, akkor előállhat az a helyzet, hogy az nem képes magát időben és térben rehabilitálni, így a gyökér nyomja a vizet fel a fába, a fa viszont már nem szállít tápanyagot a gyökérbe és maga a fa egyszerűen feléli a gyökér tartalékait és elpusztul.
(Ha a közeledben van bálványfa (hibásan: ecetfa), zöldjuhar és néhány hasonszőrű özönfaj, akkor nyugodtan kipróbálhatod. Akár damillal, akár vonókéssel körberombolod a kérget => kiszárad, elpusztul a fa. - Nyilván ne értékes fákon kísérletezz!)

Arcade Macho 2021.07.10. 19:16:22

@gigabursch: koszi az infot, en a kambiummal akkor talakoztam amikor a szemzest csinaltam

de akkor nezd meg ezt a kepet itt a cikkben: noizz.hu/eco/elo-fak-torzsebe-nem-vagunk-reagalt-a-fokert-a-fidelitas-onkentes-akciojara/z7s135w

en errol nem gondolom, hogy a kambium serult volna (ugyanez a kep van a fokert facse posztjaban is)

Boar. 2021.07.10. 20:42:52

@gigabursch: A bálványfát farigcsálhatod kedvedre, pont nem érdekli. Az akácot elviszi, a gyümölcsfáknak sajnos a damil is elég.

horrorpornó bábszínház 2021.07.11. 15:14:47

@Sir Gombóc:
Ezt a baromságot honnan szedted?
A parlagfű az egyik leginvazívabb gyomnövény, minden mást kiszorít. A nemesebb növények meg ilyen tekintetben a leggyengébbek.
Ha egy rétet nem gondoznak (nyírnak, kaszálnak, legeltetnek) rendszeresen, ott a virágos növények helyét mindenhol az invazív gyomok veszik át.
Próbáld ki nyugodtan, vegyél 1 hektár földet, és ne gondozd 10 évig, csak hagyd magára. Hát kurvára nem virágos rét lesz belőle, hanem parlagfű, muhar, vadmurok, aranka, egérárpa meg szőrös disznóparéj. Ezek egyike sem virágos növény, mind szélporozta. A virágosok közül esetleg bogáncs.

Mint egy idős falusi bácsitől hallottam annak idején, a gyom a föld édesgyereke, a haszonnövények meg a mostohagyerekei.
Csak ostobaságokat tudsz írni? Mert akkor inkább tartsd őket magadban.

horrorpornó bábszínház 2021.07.11. 15:17:11

@Sir Gombóc:
Az előbb még vasúti sínek mentőről volt szó, most hitelen erdő közepe lett?
Erdő közepén a gyümölcsfák nem nagyon maradnak meg, elnyomják őket az erdei fák, amelyek jóval magasabbra nőnek, és elzárják a fényt. Meg jóval kevesebb a vízigényük is.

horrorpornó bábszínház 2021.07.11. 15:47:41

@Arcade Macho:
A fakéreg nem elhalt rész, még ha annak tűnik is, nagyon is élő, a fa tápanyagszállítása nagyrészt abban zajlik. Vágd le egy fa kérgét körben vagy 15 centi szélességben, a fa el fog pusztulni (kivétel talán a paratölgy).

@kárárámaispj:
"a méh térkép alapján megy, vagy szag alapján"
Leginkább egyik sem, minden irányba kirepülnek, és ahol találnak virágot, azt megjegyzik, és hazatérve eltáncolják a többieknek, hogy merre találtak ilyet. Amelyik nem talál, az meg nem táncol.
A szagot esetleg néhány száz méterről érzik meg.

@Gyalogrépa:
Jaja, nincsenek szem előtt, még repülni is csak éjszaka repülnek, hangtompítóval, a legnagyobb titokban. De te láttad őket, mint David Vincent az idegeneket.

@gigabursch:
A vörösvércse nemigen vadászik galambra, mert kb. azonos méretűek. Nem bírna el vele.

@Dont forget to bring a towel:
Nem tudom, mondták-e már neked, de a méh repül. A többsávos út pont vagy a lakótelep annyi akadályt jelent neki, mint egy rét.
Kevered a csigával, a többsávos út annak jelent komoly akadályt.

@Ménár Atya:
Bár karigeri valóban egy alkalmatlan, ámokfutó fasz, de o1gecigány is az, csak utóbbi pofátlan, hazug rabló is.
És a fővárosban karigeri kb. ugyanakkora szavazataránnyal nyert, mint o1gecigány országosan (hajszállal 50% felett).

Arcade Macho 2021.07.11. 22:07:43

@horrorpornó bábszínház: te ezt direkt csinalod itt is nekiallsz a f.szerdoben szaladgalni?

"A kéreg fajra jellemző szerkezetű és mintázatú réteg a fák törzsén, ami annak növekedése során a legkülső rétegek elhalt sejtjeiből, azáltal alakul ki, hogy nem képes követni a törzs kerületének növekedését, így megrepedezik."

gigabursch 2021.07.12. 12:52:39

@Arcade Macho:
Erről a képről én sem gondolnám, hogy a rajta lévő fának sérült volna a kambiuma.

gigabursch 2021.07.12. 13:00:43

@Arcade Macho:
Ne etess trollokat!
Még az se ment neki, hogy értelmezze azt, amit írtam, inkább mindenkivel szemben okoskodik.

horrorpornó bábszínház 2021.07.12. 14:43:15

@Arcade Macho:
Baromka, akkor próbáld meg, amit írtam: vágd le 15 centi szélességben egy fa kérgét körben, aztán nézd meg, mi történik.
Szerintem te annyira tátott szájjal rohangálsz a faszerdőben, hogy mindenki másról is azt hiszed, hogy azt teszi. Pedig valójában csak te egyedül.

KovA 2021.07.14. 16:56:33

@ZX: Akkó nevezzed rovarlegelőnek ne méhlegelőnek. :-)
De valahogy beteg dolognak tartom a politika erőszakos belekeverését minden efféle dologba, de valaki(k)nek így elég egyszerű a világ hogy valamely falkával vagy ellenében együtt üvölt bármiről van szó.
Csak komolyan venni nem tudom. Vagy ha igen akkor más értelemben mint amiről szó van.

2024 2023.04.30. 19:20:47

Méhlegelő egy virágzó repceföld, egy akácliget vagy egy virágos rét.

A főváros kétszikűekben szegény, muharos, gazos parlagai nem azok.

Megyeri Szabolcs kertész blogja

A kertész blog küldetése, hogy világosan lássuk: Zölden élni nem bonyolult dolog, lehet egyszerűen is. Szeretném a kertészkedést számodra közel hozni, felhasználóbaráttá alakítani, fogyaszthatóan tálalni. Azért, hogy kertünkben mesék és szerelmek szövődjenek.


A szerző elérhetőségei: megyeriszabolcskerteszete.hu


Kövessen Facebookon

Kertész TV

süti beállítások módosítása