Megyeri Szabolcs kertész blogja

Tüzekről és vizekről, avagy a fúrt kutak és az avarégetés jövője

87 komment

Két érdekes és érdeklődésre számot tartó téma kerül ma terítékre, ugyanis mindkét témakörben nemrégiben született új szabályozás, melyek fontos változásokat ígérnek. Az egyik az engedély nélkül fúrt kutak legalizálása, a másik pedig az avarégetéssel kapcsolatos új rendelkezés. Terjengős bevezetés nélkül ugorjunk is a közepébe!

 vera_wood_rustic_wishing_well_outdoor_fountain.jpg

A fúrt kutak nagyarányú elterjedtsége nem ismeretlen tény a kerttulajdonosok körében, vidéken, faluhelyen alig akad birtok fúrt kút nélkül, már csak azért sem, mert 1992 előtt mindenféle engedély és bejelentés nélkül lehetett kerti víznyerőhelyet kialakítani. Nem kell hosszasan magyarázni, hogy ez miért jó, a saját, ingyen vízforrás minden növényt nevelő kerttulajdonosnak jól jön, főleg ha nagyobb számban nevel zöldséget, vagy terjedelmesebb gyepfelülete van. A föld alatti vízkincs azonban közös tulajdon és felelősség, hiszen a vízkészlet egy összetett körforgás részeként létezik, ha pedig valahol túl sokat vesznek ki, és nem elegendő mennyiség jut vissza, akkor annak káros következményei lesznek. Ennek a leegyszerűsítve körülírt problémának a megoldásaként lett közel három évtizede engedélyhez kötött a kútfúrás, ám a valóságban elenyésző a szabályosan kialakított kutak száma, hiszen a gyakorlatban kijött a kútfúró mester, elkészítette a műtárgyat, megkapta jussát, majd kéz kezet mos alapon a friss kút titokban maradt, a lebukás veszélye pedig elenyésző volt. 2018-ban ezért egy törvénymódosítással szigorítottak az eljáráson, és nem csupán az új kutak engedélyezési eljárását rögzítették, hanem a már létező, de nem szabályos módon, vagy engedély nélkül létesített kutakra is utólagos bejelentési kötelezettséget írtak elő. Ez egyfajta amnesztia volt, mert sem bírsággal, sem illetékkel nem járt a szabálytalan kút bejelentése, ugyanakkor a bejelentéshez a kút különböző paramétereit leíró szakvélemény csatolása szükséges (ilyet regisztrált vízmérnök vagy kútfúró állíthat ki), ami pedig pénzbe kerül (jellemzően 50-100 ezer forint körüli összegbe). A jelenlegi járványhelyzet azonban ezt a helyzetet is felülírta - most következik a friss, érdemi információ - és a moratórium (vagyis a bejelentési kötelezettség) határidejét a korábban megállapított 2020 december 31-ei dátumról 2023 év utolsó napjáig tolta ki. Ez azt jelenti tehát, hogy az engedély nélkül létező kerti fúrt kutak tulajdonosainak még három évük van rá, hogy létesítményüket bejelentsék, így legalizálják. 

A kútfúrás törvényi háttere IDE KATTINTVA érhető el.

Az engedélyezési és bejelentési eljárásról IDE KATTINTVA lehet tájékozódni.

A kútfúrásról, kutakról szóló régebbi bejegyzésem IDE KATTINTVA érhető el.

 khkgk.jpg

 

A víz után jöjjön a tűz, mégpedig a jól ismert, és a többség által szívből utált avarégetés. Ez szintén egy régi népszokás a kerttulajdonosok körében, főleg tavasszal és ősszel, mikor a metszések illetve a lombhullások miatt jelentős mennyiségű zöldhulladék szaporodik fel a kertekben. Az akár több köbméternyi növényi maradékot valahogy el kell tüntetni, ilyenkor szokott első helyen szóba jönni az égetés. Ezzel azonban több probléma is van. A fellobbanó tüzek füstje nem csak büdös és kellemetlen, de roppant káros is, mivel a sokszor nedves, ezért alacsony hőfokon égő zöldhulladékból nagyon sok káros anyag, és a tüdőre kiemelten veszélyes mikroszemcsés anyag szabadul fel. Sajnos az is jellemző, hogy az ilyen égetések során egyéb hulladék is a tűzre kerül, így nem ritka, hogy az avarégetés leple alatt műanyagdarabok, festett, lakkozott fahulladék, csomagolóanyagok, vagy akár gumi kerülnek a máglyára. Ennek a káros mivoltát nem is kell bővebben ecsetelni. Az avarégetéssel az is a baj, hogy nem egy szűk időintervallumra koncentrálódik, hanem az adott környéken lakók kedvétől és szabadidejétől függően akár hetekig lobban fel a tüzek folyamatosan. Az avarégetés törvényileg eddig jobbára engedélyezett volt, az egyes települések saját hatáskörben határozhattak erről. Budapesten például teljesen tiltott volt eddig is, számos településen azonban jellemzően heti egy nap, azon belül általában 8-10 órányi időkeret volt kijelölve az avarégetésre, de akad teljes tiltást alkalmazó egyéb település is (a főváros melletti Gyömrő és Vecsés például ilyenek), illetve van, ahol eddig az év pár, előre kijelölt napján lehetett csak égetni. Ez a helyzet gyökeresen megváltozik egy, a minap elfogadott törvény értelmében. 2021 január elsejével hatályát veszti az a rendelkezés, miszerint az önkormányzatok saját hatáskörben dönthetnek az avarégetésről, az égetés tilalma pedig országossá válik, tehát sehol nem lehet majd zöldhulladékot égetni. A szigorítás oka a nyilvánvalókon kívül elsősorban az, hogy hazánk rosszul áll a levegőminőség kérdésében, emiatt uniós kötelezettségszegési eljárás is folyamatban van Magyarország ellen. Az avarégetés bizonyítottan kiemelkedő szennyezése csak a lakossági fűtéssel vethető össze, így a légminőség rontásában az avarégetésnek kiemelkedő szerepe van, vagyis a tiltás biztosan nagyban hozzájárul a levegő minőségének javításához. Felmerülhet a kérdés, hogy mi legyen akkor ezentúl a zöldhulladékkal, erre egy nyilvánvaló válasz van, mégpedig a komposztálás, valamint egy másik lehetőség lehet a bezsákolás és elszállítás, amennyiben az adott településen a helyi hulladékkezelő cég kínál ilyen szolgáltatást. 

Jogszabályi háttér: ITT (48.§) és ITT(27.§ (3))

A kerti zöldhulladék kezeléséről írt korábbi bejegyzésemet a téma iránt érdeklődők IDE KATTINTVA olvashatják el.

Képek.

A bejegyzés trackback címe:

https://kertesz.blog.hu/api/trackback/id/tr8715752266

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

GöTi 2020.06.08. 22:16:47

Meg tudja valaki mondani, hogy egy kg növényi hulladék komposztálásakor milyen és mennyi gáz szabadul fel?
Milyen hatásuk van a légkörre?

Ugye a parlamenti döntéselőkésztők és a döntéshozók nem tájékozatlanul döntöttek?

A kérődzőket már megmérték valahogy, és eléggé meglepő eredmény adódott...

hátrasarc 2020.06.08. 22:31:56

@GöTi: Pontosan ugyannnyi mint amennyi keletkezik összel az erőkben amikor korhadnak a fák és az avar.
Köszönjük szépen!

énisfélek 2020.06.08. 22:46:20

Olyan válasz lehetőség sajnos nincs, hogy "mivel senki sem hajjladó elszállítani, ezért kénytelen vagyok elégetni".

Ilyenkor jönnek a széplelkű sötétszöldek, hogy miért nem komposztálom. Azért b+, mert nem lehet évente három köbméternyi fás szárú ágat komposztálni, vannak közötte karvastagságú és három méteres ágak is.

énisfélek 2020.06.08. 22:52:46

A kútadó bevezetése után következő logikus lépés a napsütés adó (a kertben lévő haszonnövények és a háztetőn lévő napelem négyzetmétere után) lesz.

staropramen 2020.06.08. 22:53:00

Én amit csak lehetséges azt komposztálom.
A kertem oldalában lévő vadgesztenyefák aknázóval fertőzött lehullott lombját viszont ezután is el fogom égetni.

Reggie 2020.06.08. 23:01:32

@énisfélek: Felrerakod es telen eltuzeled.

DarthVader 2020.06.08. 23:01:53

Megint egy fasságon rágódunk. 25 négyzetméteres városi kertekben nyilván nem keletkezik zöldhulladék, de egy 1200 négyzetméteres falusi kertben, ahol vegyes növényzet van, ott bizony rendszeresen keletkezik jelentős mennyiség. A komposztálás is kurva jól hangzik, de mire 3 köbméter metszedékből (nem csak avar létezik, sőt, nálam pl az a legkevesebb) komposzt lesz, az egyrészt több napi munka összedarálni, már ha van mivel, mert az úgynevezett "komposztaprító gépek" többsége lószart se ér, másrészt legalább 2 év, mire használható komposzt lesz belőle. Nálam 3 db 1 m3-es komposztáló van, és 4 hónap alatt tele van mind a három. A zöldhulladék elszállítása teljesen esetleges, cserezsákot nem adnak, úgy kell utánajárni - és nálunk még legalább van! A gallyat kötegelni kell, és gyakran elegánsan igy is ott hagyják.

A fával-ronggyal-szarral fűtést miért nem tiltják be? Egész télen olyan büdös van a faluban, hogy bográcsot lehet rá akasztani. Ősszel meg kb 3 pénteken (akkor van engedélyezve) van füstszag a faluban. A lignit (de bármely szén) százszor annyi káros anyagot bocsájt a levegőbe, mint az avarégetés, fél évig.
Arról már nem is beszélve, hogy hogy örülnek a kártevők az enyhe teleknek meg a maradó zöldnek/komposztnak. Aztán csodálkozunk, hogy kártevőinvázió van.

Nem robléma, ezután én nem avart fogok égetni, hanem bográcsolni fogok. Azt még lehet. Ráadásul akármikor. Sajnos, rágós a hús, sokáig fő.

DarthVader 2020.06.08. 23:07:43

@Reggie:

ez is baromi jól hangzik, de egyrészt télen nem büdös? Másodszor gázzal fűtök, hol tüzeljem? A bokrok gallya pedig vékony ahhoz, hogy értékelhető hőt adjon. Ezer sebből vérzik az egész. Az indoklása meg különösen. (Bár, most, hogy Lőrinc barátnak kifizettük még egyszer a Mátrai Erőművet, és igy negatív bukóval ki tudott szállni belőle - mert ha a negativ növekedés létezik, akkor a negativ bukó is - most már felröppent a hír, hogy bezárják. Ezért kellet tehát nagy sietve elpasszolni.)

Amineknevetadokelveszik 2020.06.08. 23:43:15

@DarthVader: vajon mikor jon el az ido, amikor mindenki tisztaban lesz vele, hogy a tulajdon kotelezettsegekkel is jar. Ha nem tudod helyben megoldani, akkor elszallittatod penzert. Ilyen egyszeru.
Az onfelmentesed a megelhetesi bunozes felevel egyenerteku.
Ronggyal, minden szarral valo futes is be van tiltva, csak vannak olyanok mint Te, es azt is leszarjak.

Flúgatlan 2020.06.09. 00:06:10

Sötétzöld idióták tiltották be a kerti avarégetést!

Nyilván kellenek keretek, büntessék, aki ennek örvén műanyagot vagy gumit éget, de hogy ez komoly légszennyezést vagy CO2 kibocsátást okozna, az csak szemenszedett hazugság. Kérem a mérésekre alapozott számításokat ezzel kapcsolatban! Ne mossák össze a rongyégetéssel, stb-vel. Ha nem csak arra az 1-2 órára koncentrálunk, hanem tényleg éves léptékben nézzük, az avarégetés hatása elhanyagolható.

Nem minden komposztálható és nem mindenkinek van annyi ideje, hogy évente több köbméternyi anyag komposztálásával törődni tudjon.

Valójában egy valakiknek érdeke ez: azoké a cégeké, akik tízezrekért szállítják el a zöldhulladékot. Nekik termel plusz hasznot ez a törvény. (Ja, és az ő autóik pöfögnek majd a zöldhulladékkal sokat, és persze ők majd mindet komposztálják, ugye?)

Következmény: ki fogok vágatni több fát, köztük két diófát a kertemben, növelem a füves területet, mert az nem generál nagy munkát a komposztálással vagy költséget az elszállítással.

Ezt akartátok, "zöldek"?

énisfélek 2020.06.09. 00:51:20

@Reggie: "Felrerakod es telen eltuzeled. "

Sajnos a hőszivattyún nincs ennek megfelelő nyílás :)

énisfélek 2020.06.09. 01:02:06

@Amineknevetadokelveszik: "mikor jon el az ido, amikor mindenki tisztaban lesz vele, hogy a tulajdon kotelezettsegekkel is jar"

Közelezettség és komoly éves extra költség az nagyon nem ugyanaz. Nem csak milliomosoknak van nagy díszkertjük, de pl szegényebb családok jövedelem kiegészítése lehet egy háztáji gyümölcsös.
Ha elkezdik a kertek tulajdonosait évente több tízezer forintos kötelező faág-elszállítási költséggel "büntetni", azzal talán azt sikerül elérni, hogy országos szinten mondjuk száz négyzetkilométernyi ma még fásított zöld terület jövőre le lesz betonozva, peches esetben allergén gaz fog teremni rajta.

énisfélek 2020.06.09. 01:09:35

Amit a sötétzöldek nem tudnak:
- megmondani, hogy pontosan mennyire is szennyező mondjuk 10 kg légszáraz avar elégetése
- egy családi házat "ingyenes" fával fűteni az egyik legdrágább fűtési módszer.

Reggie 2020.06.09. 01:32:42

@DarthVader: A szaraz fa nem annyira budos, mint a nedves, mert jobb az eges. Amugy nem kell, hogy ez adjon hot, csak hozza kell adni a fahoz es szepen elfogy.

A rongy, szemet egetese is tilos, csak sajna nem ellenorzik. Dronnal kene par liter vizet onteni azokba a kemenyekbe amelyek ilyen buzt eregetnek.

Amineknevetadokelveszik 2020.06.09. 02:04:52

@énisfélek: vagy olyan onkormanyzatot valasztanak, akik az egetes tiltasa melle megszervezik a szezonalis zold hulladek ingyenes elszallitasat. Mivel erre is van pelda pl Budapesten.
Ugye mennyivel jobban hangzik?

BiG74 Bodri 2020.06.09. 03:49:59

Megint nem sikerült megtalálni a jó megoldást a tajparaszt "mármost akkor is mindent eltüzelek" és a városból zöldövezetbe költöző kifinomult továbbra is városlakó igényei között. Továbbá nulla a jogszabály technikai előkészítettsége.
Az én telkem nem 800 m2 egy 200 m2 -es házzal, és 200 m2 térkővel, fűvel meg öt bokorral.
Nekem 2700 m2 a kert vagy 30 fával, szőlősorokkal, bokrokkal. A teljes komposztáló térfogatom jelenleg 12 m3, és közel tele vagyok, de ez még nem is olyan nagy gond, mert elbírok vele. De mi legyen egy tűzelhalásos körtefával? Hentergessem még egy kicsit? Hátha a többi körtém, meg szomszédé is elkapja?
Ja komposztálás, sokat megold. Persze ilyen mennyiség mellé veszek egy kistraktort meg néhány műszert, hogy mindig jókor át tudjam forgatni stb., vagy kissé elhúzodik az a folyamat.
Esetleg én is áthordom az út túloldalára, a Duna ártéri erdejébe, natura2000 -es területre, ami valahogy magánterület lehetett. Nem lennék egyedül. Lassan nem lesz ártér...

Öregtölgy 2020.06.09. 07:30:20

Az avarégetés szó használata jelzi, hogy zöld honfitársaink nem hajlandók a problémával teljes egészében foglalkozni.
Az avarral van a legkevesebb gond. Az komposztálható, ill. amit sokan (én is) tesznek, ősszel fűnyíróval összedaráljuk és tavaszra a földigiliszták eltüntetik.
Hanem a nyesedék ! Már mások is leírták, hogy ahol nem egy cserje és két rózsatő nyesedéke keletkezik ott a nagy mennyiségű fahulladék eltüntetése csak égetéssel lehetséges.
Megoldás még az aprítás, de egy komolyabb aprítógép nem két fillér. Az olcsóbb típusok az előbb említett rózsaszálak aprítására valók. Tudom, kipróbáltam.
Ha egy település, a lakosság számához illeszkedő aprítási kapacitást szerez be és üzemeltet, akkor és csakis akkor tilthatná meg az égetést.
A műanyagok égetését kár belekeverni, az csak indulatkeltésre jó, semmi köze a kerti hulladékhoz. Bűncselekmény, koromfekete füstjéről és szagáról felismerhető és büntethető.

alkalmazott 2020.06.09. 07:56:56

Kell a pénz orbánnak! Lakóhelyemen 2000 ház, lakás, ebből legyen 1000 háznál fúrt kút, az az 100.000.000 ft. bevétel csak innen. Azután amit még nem mondanak, jön az éves kútadó, ha már mindenki bejelentette, hálából.

qwertzu 2020.06.09. 07:58:46

Oké tiltsák be az avarégetést rendben. De nekem is van a kert végében 3 m^3 gally kb., azzal mi a szart csináljak?

És nem, nem fog füstölni ahogy meggyújtom, mint a posztbeli képen.

qwertzu 2020.06.09. 08:02:33

A kútbejelentésre visszatérve: nyilván senki se fogja bejelenteni, mindenki tudja, hogy mi lesz a történet vége: éves kútadó.

Ha tényleg azt szeretnék, hogy mindenki jelentse be a kútját, akkor foglalják törvénybe, hogy a bejelentett kutak után a következő 100 évben nemszednek semilyen adót, járulékot. Akkor talán.

sadleriana 2020.06.09. 08:09:07

@énisfélek: A fa nem avar. Avarról volt szó

qwertzu 2020.06.09. 08:12:54

@sadleriana: Az avarégetés csak a köznyelvi megnevezés, az önkormányzati rendeletek "kerti zöldhulladék égetése" megnevezéssel dolgoznak, amibe beletartozik a gally is.

Pierr Kardán 2020.06.09. 08:21:46

@DarthVader: Így van, amióta nálunk is az önkormányzat (a vírusra való hivatkozással :-))) betiltotta az avar és zöldhulladék égetést, azóta rendszeresen bográcsozunk és sütünk szalonnát :-)) Előtte jópár éve nem volt ilyen, mert minden hónapban volt egy kijelölt nap, amikor lehetett égetni a pár hónapos fanyesedéket, kiszáradt kerti gazokat (teljesen zöld kerti dolgokat nem lehet égetni, azok meg se gyulladnak, legföljebb ha locsolsz rá pár liter gázolajat).

A bográcsba dobunk valami húscafatot, ha valaki ellenőrizné, és szépen eltüzeljük a megszáradt dolgokat.

Megint pár belpesti okostojás hozott egy tiltó törvényt, ami értelmetlen, összsességében károsabb, mintha korrekt módon szabályozták volna a témát.

szajberpiraty 2020.06.09. 08:30:47

Én annak ellenére, hogy kertes házban élek, utálom az avar-és-egyéb más szar égetése jelenséget. Ez főképp az idősebb korosztályra jellemző. Nem az égetés a fő probléma, hanem az, hogy hogyan égetik azt a sok szart.

Érdekes módon, amikor bográcsoznak akkor tudnak rendes tüzet csinálni, aminek alig van füstje. A kerti hulladékot viszont nem tudják elégetni, igazából az nem is égetés, csak füstté alakítás. Lehetne azt jobban is csinálni, először is meg kellene várni, amíg megszárad, utána alaposan meglocsolni gázolajjal (nem csóróskodni, venni egy kanna gázolajat), és gyorsan elég a cucc, lényegesen kevesebb füsttel.
Ehhez képest zöld dolgokat próbálnak meg elégetni, nem csoda ha füstöl. Az ilyen agyatlan módon való égetés betiltása igenis helyes. Gyakorlatilag erős légszennyezésért cserébe semmit sem kapunk..

2020.06.09. 08:40:28

Én bevallom szoktam égetni, évente kétszer, egyszer az ősz vége felé, egyszer meg kora tavasszal. Viszont én jellemzően ágakat, metszésmaradékot égetek, a fűnyesedék meg az apróságok mennek a komposztba (3 raklapból két óra alatt fabrikáltam össze). Amit elégetek, azt hetekig szárítom előtte, és figyelni szoktam, hogy az égetés legalább egy bő hetes száraz időszak végén történjen, szóval hogy minél tökéletesebb legyen az égés. Nem is szokott hatalmas füsttel járni, nagyjából mint egy átlagos szalonnázós tábortűz. Az viszont igaz, hogy nem ez az átlag, hanem az, hogy nedves szarokat, meg minden egyebet is éget a többség, nálunk péntek a tüzelőnap, tavasszal és ősszel hetekig fulladozunk péntekenként.

qwertzu 2020.06.09. 09:00:32

@szajberpiraty: Az a baj, hogy az agyatlanul égetés eddig is tilos volt, meg kellett volna várni, hogy elszáradjon. Persze sokan leszarják, ezért az agyatlanul égetők miatt betiltanak mindent.

A gázolaj nagyon szar ötlet. A száraz gally füst nélkül ég, avart és nyesedéket meg tényleg egyszerű komposztálni.

drover(fanyul társa) 2020.06.09. 09:31:49

Minden égetéshez ki kell vinni egy jó nagy darab szalonnát, derecenit stb., vöröshagymát meg egy vekni kenyeret, nyársakat. Szalonnát sütni nem tilos. kreatív a vidéki magyar, megoldja a problémát szerintem hipi - hopi.
Komolyabban: a faágakkal tényleg mit csináljunk? tavasszal, ősszel több köbméter nyesedék vagy faág jön össze, komposztálni próbálta már valamelyik f..sz törvényhozó a faágat? Szerintem erdőnyi famennyiség fog eltűnni vidéken, mert egy idő után a kert tulajdonosok kivágják a gyümölcsösök jelentős részét, az ziher. Én is. Ilyen amikor fafejű, kertet csak az erkélyéről látó politikusok törvényt hoznakl. Balf..sz..ok.

sadleriana 2020.06.09. 09:49:27

@Pierr Kardán: Mit értesz korrekt mód alatt? Te hogy oldanád meg?
@qwertzu: Persze, így már érthető.

2020.06.09. 09:53:42

@drover(fanyul társa): szerintem egyébként ez úgy van kitalálva, hogy a faágat úgyis eltüzelheti mindenki az általad említett szalonnával, mert a kerti sütögetés nem tiltott, az avarral meg a nyesedékkel viszont elég nehéz szalonnázni, szóval a törvényalkotó szerintem inkább ennek a betiltását érti a törvényben, nem pedig a faágakét, amik egyébként is inkább a kazánban végzik.

Phteven 2020.06.09. 10:00:22

A kedvencem, az esőben zöld füvet égető polgártárs, ahogy használt étolajjal és a leeresztett motorolajjal próbálja katalizálni az égési folyamatot. Amikor megemlítettem, hogy neki bizony a jó kurva annnyát, akkor meg volt sértődve, hogy mit csináljon, mert MA LEHET TÜZELNI.

Megjegyzem, hogy ahogy előttem is mondták, előbb meg kellene teremteni a megsemmítés feltételeit, utána törvényt módosítani. De az nem pálya, hogy oldjam meg. Ez nem így működik. A szeméttelepen nem veszik át, mert zöldhulladék (nyilván meg lehet kenni a személyzet, de az nem megoldás), ilyen mennyiségben a zsákolás sem opció. Több köbméternyi vegyes kerti hulladékot senki nem fog zsákba tenni, meg összekötözgetni, hogy a szemétszállító cég alulfizetett munkatársainak ne okozzon problémát a felpakolásnál.

Nem is értem, hogy mióta zavarja az urakat a parlamentben ez a kötelességszegési eljárás. Más ügyeknél magasról szartak rá.

olcsójános 2020.06.09. 10:03:24

Ennél jobb döntés nem is születhetett volna. Az égetőknek javaslom fogják be a füstöt valahogy és tüdőzzék le, de jó mélyen! Ébredtem én már nyáron, a tűzgyújtási tilalom kellős közepén arra, hogy valaki épp telefüstöli a környéket (ablakok persze nyitva voltak). Aztán éjszakáztam is már úgy hogy valaki vagy tizenkét órán (nem elírás!I) keresztül füstölt, olyan töményen, hogy e beled kifordult volna. Egy idő után a zárt lakásba is beszivárgott a füst. Szerencsére a hatóság aránylag gyorsan tud intézkedni. Javaslom mindenkinek, amilyen hatóságot csak eltudtok érni hívjátok rá az ilyenekre. Ja, több mint tizenöt éve élek kertes hátban, soha nem kellett égetnem, igaz nincs is nagyon mit. Ha meg lenne, akkor számolnék annak a költségével, hogy hogyan lehet szabályosan eltüntetni a zöldhulladékot és nem itt sírnék, hogy jaj, nem tudok tovább beleszarni a szomszédok életébe az állandó égetési kényszeremmel, mi lesz most a 87 köbméter ágacskámmal, amit a három almafámról vagdosok le minden évben. Majd megoldod máshogy.

drover(fanyul társa) 2020.06.09. 10:07:22

@Eugene Horse:
Nekem pl. (meg gondolom sok másnak is) cirkó hajtja a fűtést, nem kazán. Nincs kedvem szarakodni egy kazán etetésével, no meg nem egy hodály a ház, hogy kazán kelljen. Anno nem építettem + szint+ tetőtér monstrumot, mert tisztában voltam azzal, hogy a gyerekek kirepülnek, és marad egy felesleges valami a nyakamon. Látom az ilyen utcabeli házak tulajainak problémáit, főleg télen. De van egy nagy gyümölcsös, és a belső telek se kutya. nem hinném, hogy vidéken, ahol az ilyen adottság jellemző, olyan iszonyatos levegőtisztasági problémát okoz az a néhány őszi - tavaszi égetés.
A szalonnázáshoz: Mi van, ha én meg a velem sütögetők imádjuk az almalevél bukét a szalonnán? vagy azt is törvénybe foglalják, mivel szabad ízesíteni? Itt jön egy szmájli....

olcsójános 2020.06.09. 10:10:38

@Pierr Kardán: Milyen érzés a föld alatt élni, gyökér?

Arcade Macho 2020.06.09. 10:13:01

@hátrasarc: ki kell vagni az erdoket hogy ne szennyezzen :)

qwertzu 2020.06.09. 10:17:47

@olcsójános: Erős füstöt eregetve égetni eddig is tilos volt. Szóval most örülsz mert betilotottak egy illegális dolgot.

Arcade Macho 2020.06.09. 10:20:11

@qwertzu: "Ha tényleg azt szeretnék, hogy mindenki jelentse be a kútját, akkor foglalják törvénybe, hogy a bejelentett kutak után a következő 100 évben nemszednek semilyen adót, járulékot. Akkor talán."
es a ketharmad az semmit sem er?

2020.06.09. 10:20:28

@drover(fanyul társa): nálam is gáz van, illetve van egy vegyestüzelésű is, de sosem indítottam be, és idén le is szereljük. És én is tüzelek, de ritkán és lehetőség szerint normálisan, ésszel. A faleveleket fogom komposztálni, de a nagyobb ágakat, cserjék vágásmaradékát én is tüzelni fogom ezután is, csak melléteszek egy nyársat meg tíz szelet szalonnát. Ezért szerintem senki sem fog szólni.

drover(fanyul társa) 2020.06.09. 10:21:02

Csányi meg Mészáros tenyésztelepein metánt fingó - böfögő marhák meg disznók mikor lesznek betiltva, nem beszélve a trágyából felszabaduló miegyébről?

Hegge Balázs 2020.06.09. 10:23:51

Az ágakat úgy égetem majd hogy ott lesz a bogrács meg a nyársra húzott szalonna. Aztán kapják be! Szalonnát sütök a családdal. Az nem tilos.

Arcade Macho 2020.06.09. 10:28:42

@drover(fanyul társa): igen el fognak tunni na es?
aki akar nagy gyumolcsost grundolni az meg fogja venni a traktorra csatolhato apritot is, ami elegge ipari cucc, igaz ez a rendes gyumolcsost uzemelteto gazdasag le is tudja permetezni a gyumolcsfait rendesen traktorrol, es rendesen kepes is betartani a permetezesi eloirasokat is!!!
szoval sokkal jobb ha ezek a kenyszergyumolcsosok megszunnek

en pl. nagy kerttel rendelkezem de eszembe nem jutott magas gyumolcsfat ultetni, van a fosoka meg az eperfa oszt amikor kell valami elmegyek a Dolinara

ja es meg valami, emlexem hogy 30 eve lementunk Szabolcsba es mar akkor ez volt a tema hogy kivagjak a fakat, hat vagjak, a kis uzemmeret nem eri meg

Arcade Macho 2020.06.09. 10:31:20

@Eugene Horse: "szerintem egyébként ez úgy van kitalálva, hogy a faágat úgyis eltüzelheti mindenki az általad említett szalonnával, mert a kerti sütögetés nem tiltott, az avarral meg a nyesedékkel viszont elég nehéz szalonnázni, szóval a törvényalkotó szerintem inkább ennek a betiltását érti a törvényben, nem pedig a faágakét, amik egyébként is inkább a kazánban végzik."

vegre egy "avaregeto" aki gondolkodni tud :)

igen ez igy van pontosan, egessek csak vacakoljanak, aki meg tobb kobmetert akar egetni az vegey meg fel millaert a kicsit combosabb apritot

Arcade Macho 2020.06.09. 10:37:12

@olcsójános: "amit a három almafámról vagdosok le minden évben"
ez a minden evben metszeni kell tema nalam nem nyero, van a bolt lemegyek es megveszem :)
az hogy minden evben metsszen az ember talan regen szukseges volt, de ma mar amikor nem otthon rakjak el telire a krumplit es az almat akkor erosen kerdojeles az otthoni almanak a termelese is :)

drover(fanyul társa) 2020.06.09. 10:39:02

@Arcade Macho:
Hát egy házi gyümölcsöshöz vegyen traktort meg aprítót az, akinek hét anyja volt. meg aki ilyen okos tanácsokat ad...
@Hegge Balázs:
Így van. Mint rejtő örökbecsű klasszikusában Fülig Jimmy mondta, nem lehet minden pofon mellé közlekedési rendőrt állítani. Nálunk például a közterfelügyelő vagy rendőr megjelenése kizárt, mivel gyakorlatilag mindegyik családi házban él - a városon kívül, ergo érdekelt a dologban.. Ez egy kisváros. Az esetleges feljelentgető utcabélinek meg a szállítás előtt két vödör sittet vagy követ a kukájába, aztán rájön hogy nem kéne.

Void Bunkoid 2020.06.09. 11:01:26

Azért nyugi, van még fa bőven. Habár nem vagyunk akkora erdőhatalom mint Románia (persze, ha Erdély a mienk lenne, akkor az lennénk, de most nem erről van szó...), de még mindig a főleg nyugat-európai országokhoz képest döbbenetesen sok erdőnk van. Csak nézzétek meg Hollandiát, ki lehet tenni a megtelt táblát, gyakorlatilag az egész ország egy kib*szott nagy kertváros, néha gabonaföldekkel megszakítva, de sehol egy ősgyep, normális műveletlen erdő vagy ilyesmi.

Hegge Balázs 2020.06.09. 11:03:13

@drover(fanyul társa): Van kapcsolat a Katvédnél megtudom kinyomott fel. Szar lesz neki ha sérelem ér.

_SpaceMan_ 2020.06.09. 11:27:46

@qwertzu: Ott a pont. Mi a célja ennek a nagy kútbejelentési hercehurcának? Mindenki az avarégetéssel van most elfoglalva, pedig ez sokkal inkább "égető" kérdés. Itt nálunk a falun az átlagéletkor 50-60 év. Szerintetek Maris néni, meg Józsibácsi hogy fogja kifizetni a 100ezer ftos "szakértői felmérés" díját? És ez még csak a kezdőköltség, mert állítom, hogy 1-2 éven belül a sikeres felmérés után majd frankón küldik az adócsekket is, esetleg bele lesz foglalva az ingatlanadóba (már ahol van). Van egy ásott kutam, abból hetente kb 50 litert kilocsolok a 8 paradicsomra meg 10 paprikára. Ezután fizessek majd X ezer ft adót? Hát nóóórmális? Tényleg már csak a levegővétel adó kell, meg a napfényadó. (aki napernyővel mászkál, az mentesül)...

GöTi 2020.06.09. 11:34:39

@Arcade Macho: Hiszel a mesékben?
Törvénybe foglalták, hogy szolgálati nyugdíjat kapok, ha...
Jogosulttá váltam, megkezdték a folyósítását.
A mindennek az ellenkezőjére is felesküdő szellemi és erkölcsi söpredék járadékost csinált belőlem, 85 százalékát kapom a nyugdíjamnak.
Ennyit ér a törvénybe foglalás.

GöTi 2020.06.09. 11:48:43

@hátrasarc: Eltekintve stílusodtól...

Elgondolkodtató amit írtál. Amikor erdősítéssel akarnak a klímavédelem érdekében változtatni, akkor nyilván az erdei fák teljes életciklusát, - korhadását, rothadását is, - és a faanyag egyéb felhasználását -ipari alapanyag, tüzelő - kell figyelembe venni. Feltétlenül ismerni kellene a választ a kédésemre: "Meg tudja valaki mondani, hogy egy kg növényi hulladék komposztálásakor milyen és mennyi gáz szabadul fel?"

Mégsem kapok választ soha, amikor felteszem ezt a kérdést!

Erdészek és kertészek oktatásában nem szerepel?

drover(fanyul társa) 2020.06.09. 11:48:47

@_SpaceMan_:
Nálam megvan a kb 100 éves kút. leszereltem a tetejét, a díszes föld feletti kútfő virágtartóként szerepel, a házról az esővíz bele van vezetve. tehát gyűjtő ciszterna, ha úgy veszem. Akkor most ezt majd minek mérik fel? Szóval pillanatok alatt kijátszható a rendszer, megint egy luftrugás az állami szervek részéről. Arról nem beszélve, hogy a PMH -knak
a normál napi ügyvitelre nincs embere, nemhogy kiküldeni felmérni az ingatlanokat.

2020.06.09. 11:58:04

@GöTi: viszonylag egyszerű a kotta, a fa korhadása, rothadása benne van a természet körforgásában, az elégetése, és az azzal járó szennyezés nincs. A természetes bomlás során keletkező gázok hosszan és kis adagban szabadulnak fel, míg az égetésnél koncentráltan, és ami fontos, nem csak gázok, és nem csak azok a gázok, amik bomlásnál. Lesz egy csomó mikrorészecske meg az elégtelen égés miatt egy csomó egyéb gáz, arról nem is beszélve, hogy ezeket töményen szívod magadba, amikor folyamatosan égetik a nedves szart a szomszédodban heteken keresztül. Én nem vagyok hardcore égetésellenes, de ez az összehasonlítás egyáltalán nem állja meg a helyét.

_SpaceMan_ 2020.06.09. 12:18:54

@drover(fanyul társa): Az a baj, hogy ezt már jó előre kitalálták: minden kutat be kell jelenteni, függetlenül attól, hogy használod-e rendeltetés-szerűen vagy sem. Ha nemhasználod, meg kell szüntetni, és betemetési, (elbontási?) engedélyt / tanúsitványt kell készíttetni. Olvastam az eredeti kiirásban, átküldte egy önkorm.-nál dolgozó ismerősöm. Tehát még csak ez sem kibúvó, hogy óó, az virágtartó, hát a víz csak dísznek van benne. Betemetni sem lehet "csak úgy"... Döbbenet.
Kapacitása valszleg nem lesz erre nekik, főleg az elején. De tudod, a szomszédok mindig résen vannak. Egyszer rászóltál, hogy nagyon ugat a kutyája, vagy füstölt a kertben szombat este - már megy is a bejelentés, hogy Drover szomszédúrnak van ám a kerben egy kútja, tudják-é a nagytiszeletű urak?...
Az esővíz kútba gyűjtése meg külön kategória. Tudtommal itthon még nem szankcionálják (csak ha a csatornába engeded), de úgy halottam, hogy németeknél, vagy usákoknál? brutál súlyos büntiket rónak ki emiatt. Nem vagyok szagértő a témában, de valami ilyesmi van, hogy a felszinről nem szivároghat be olyan mélységig a "kétes kémiai tartalmú" esővíz, mint ahogy pl egy 20-30 méterre lefúrt/ásott kúttal lejuthat.

Arcade Macho 2020.06.09. 12:21:25

@drover(fanyul társa): nekem a ciszternaba egy merulo szivattyu is be van engedve mert sajna a haz mellett van, es amikor razudul az irto sok eso akkor jol esik hogy a 2 kobcsi orankent az elmegy a haztol messzire

Phteven 2020.06.09. 12:24:08

@olcsójános: Te ilyen tenyésztett barom vagy? Természetes úton ritkán születik ilyen sötét elme.

Arcade Macho 2020.06.09. 12:25:07

@_SpaceMan_: bocsi de a kutba beengedes az a talajvizbe valo beengedest jelenti csak szerintem
es nalam is az van, egy kis helyes szikkaszto / ciszterna

hidroponi 2020.06.09. 12:34:22

aki szerint a teljes tiltast kell alkalmazni a kerti hulladekoknal, az johet hozzam eppen most keletkezetett kb. 6kobmeter kulonbozo kerti zold hulladekom. mindfele futo gaz, tarack..

szivesen odaadom annak is aki anyira hulye hogy komposztalna ezeket. :DD

Török törp hörcsögöt bökő bögöly 2020.06.09. 13:01:05

Egy ágaprítóval felaprítva mindent el lehet rohasztani. 100 méter tujasövény levágott ágait felaprítom, majd mehet a talajra ősszel. Olyan a kertem talaja tőle, mint egy őserdőé. A homokból pár év alatt feketeföldet varázsolt.

Török törp hörcsögöt bökő bögöly 2020.06.09. 13:01:06

Egy ágaprítóval felaprítva mindent el lehet rohasztani. 100 méter tujasövény levágott ágait felaprítom, majd mehet a talajra ősszel. Olyan a kertem talaja tőle, mint egy őserdőé. A homokból pár év alatt feketeföldet varázsolt.

Török törp hörcsögöt bökő bögöly 2020.06.09. 13:04:39

A kutam pedig soha nem fogom bejelenteni, börtönbe is zárhatnak, leszarom. A víz többet ér az aranynál. Nem fogom fideszes tolvajoknak kiszolgáltatni.

Fikalnyik Eugén 2020.06.09. 13:12:44

Kis magyar Kádárizmus.
Amikor a zsákfalu magánya pávatáncot jár a zsellérmúlttal.
Minden hozzászólást örökségvédelmi nyilvántartásba kéne venni.

BiG74 Bodri 2020.06.09. 13:31:58

@Fikalnyik Eugén:
Meg el is lehetne gondolkodni rajtuk.
Müködőképes szabályozást kellene alkotni. Ahhoz pedig figyelembe kellene venni embereket.

valósághű 2020.06.09. 13:33:01

@Török törp hörcsögöt bökő bögöly:

És a prímává tett talajon még több zöldhulladék terem.

valósághű 2020.06.09. 13:35:13

A több tízezerért elszállított avar, nyesedék, gally, ág, stb. ugyanúgy el lesz égetve valahol, csak hát azon már sokat keresnek valakik.

BiG74 Bodri 2020.06.09. 13:44:30

Apropó, meglévő kút legalizálásasa esetén minek/kötelező a szakértő?

látjátok feleim szümtükkel 2020.06.09. 14:21:11

Maradjunk a történeti tényeknél. Régen ( 50 éve ) a lakások jelentős része kálhával fűtött, sparhelttal főzött. Abban a ház körüli, és eghető hulladék jelentős része eltünt. A fünstje meg ment a levegőbe. A falusi házaknál volt állattartás, ott vol trágyarakás, abban meg egy év alatt megkomposztálódott a zöld hulladék, amit a "buta" paraszt be nem rakott a sparheltjébe, kályhájába.

Fentebb valaki azt írta, a települési önkormányzatoknak kéne gondoskodni daráló gépekről. Ami nem egy elvetélt ötlet, met a helyi adóba is beférne, és őszi-tavaszi metszések után ráérne a településen egy-két gép megdarálni a darálandót, a többi meg elhordható heti-kétheti rendszerességgel komposztáló telepre.

Galerida 2020.06.09. 14:29:59

Nagy valószínűséggel a keletkező zöldhulladék mennyisége egyenes arányban van a kert méretével, ezért a komposztálás helyigénye nem lehet probléma.
Zöld leveles nagyobb ágakat nem illik levágni...
A metszés során keletkezett ágakat, gallyakat felaprítva megszáríthatjuk, nem füstöl bográcsozáskor...
Az átkosban tavasszal az árokpartokat, nem művelt területeket meleg tél végi-tavaszi napokon leégették. Szebb volt utána a fű és kevesebb volt a kullancs....

Serény Vélemény 2020.06.09. 15:01:34

@Arcade Macho: "amikor nem otthon rakjak el telire a krumplit"

Az azé' megvolt nálad, hogy a krumplit nem fáról szedik, és nem is kell metszeni? :-D

BiG74 Bodri 2020.06.09. 15:39:58

@Galerida:
Nem a helyigény a probléma.
Milyen ágat nem illik levágni?
Volt tarlóégetés is. Kilométerekre szállt a pernye, főleg a kukorica levél volt látványos.

project640 2020.06.09. 15:42:49

Én nagyon is sötétzöld vagyok, ezt mindenki tudja rólam, de én is égetek .... mert van egy 3000 m2-es telkem több, mint 300 fával!!!!
Persze lehetne üres is a telek, sőt lehetne mondjuk 400 m2, vagy mehetnék lakásba is ...., de pont azért kellett ekkora, mert imádom a növévényeket. Aki egy kicsit is kerttulajdonos az tudja, hogy a komposztálás nem lehetőság sok köbméternyi több centis ágaknál.
Az elképzelést támogatom! DE!
Ausztriában minden 2.-3. faluban bioerőmű van ... a háztartásoktól elviszik, és áramot csinálnak belőle!!!!
Nálunk? Január 1-től tilos .... PONT ... hogyan old meg!? ... le van szarva .... na ez Magyarország :-(

project640 2020.06.09. 15:44:45

@Török törp hörcsögöt bökő bögöly: milyen aprító gépet használsz? ... nekem ebben semmi tapsztalatom nincs ... látom neked van :-) ...és most nagyon úgy néz ki, hogy venni kell egyet :-)

BiG74 Bodri 2020.06.09. 15:58:06

@project640:
Attól függ mit aprítasz és mit csinálsz vele.
Amúgy pedig igen, akinek kertje van, az növényeket, fákat akarjon ne betonrengeteget, térkőstadiont, angol pázsitot.

project640 2020.06.09. 16:05:14

@BiG74 Bodri: alapvetően vannak nagy komposztálnám, ahogy csinálom most a zöld-hulladékkal, levéllel, fűvel, stb... .de a nagy ágakat, gallyakat égetem. Ezeket kéne ledarálrni akkorára, hogy lehessen komposztálni ... vagy talajt takarni.

BiG74 Bodri 2020.06.09. 16:13:41

@project640:
Én is most keresek mulcsozót, mert jelenlegi késes aprítóm mulcsozáshoz nem jó, komposztálás meg 2-3 év.

Arcade Macho 2020.06.10. 00:06:54

@project640: 400e -t mar lehet venni olyan apritot ami felprofi, az elbirja a te 3000 m2 -es telked mellett masik 5 embernek a kertjet

ez az ausztriai mese ez nagyon jo, szoval valaki MAS fizeti helyette az elszallitast, amikor egyszerubb lenne egy celszerszamot odahuzni es ledaralni a dolgokat...
de nezd ha ezt igenyled konnyu a megoldas, ki kell vetni 3000 m2 -re celzott adot ugy 100e -t egy evre es akkro ebben benne lesz az hogy kolcsonadnak neked egy felprofi apritot hazhoz hozva, oszt el is szallitjak a nyesedeket mert akkro az mar kicsi, sot helyetted le is komposztaljak
szeritnem jobban jarnal ha5 masikkal osszefognatok minthogy a Zallam segitsen neked :)))

Arcade Macho 2020.06.10. 00:15:36

@Serény Vélemény: ha mar kiragadtad a mondatot, akkor legyszi mondd mar el hany almafat metszettel meg, vagy esetleg lattad a szomszedot hogy megmetszi...

mert irto nehez dolog es csodalom hogy egyesek igy szopogatjak a zsilettpenget

illetoleg megkernelek, hogy meseljel mar hogy tudod mi az a vermeles? vagy te hogy oldod meg hogy a nagy termeny az meg februarban is fogyaszthato legyen?
mert megy a nagy pofazas hogy jajjj szegiiiiny fejecskemnek hat en annyira de annyira oko vagyok meg bijo a hatalmas nagy almaultetvennyel, de a tobbsegrol kiderul hogy valojaban csak kutyauto...

Arcade Macho 2020.06.10. 00:16:11

@BiG74 Bodri: GTS 600 vagy fogjal ossze a szomszedokkal es vegyetek egy GTS 1300 ast

project640 2020.06.10. 07:45:44

@Arcade Macho: te most it trollkodsz? vagy alapból vagy k*csög?

úgyiselfelejtem 2020.06.10. 09:42:57

Én mindig keresem az értelmet az ilyenekben.
A kutak összeírásának az értelme az, hogy az állam tudja, hogy milyen állapotban van jelenleg a vízkészlete. Amiről egyre többen elismerik, hogy egyre fontosabb kincs lesz a jövőben. Ezt a (mélyebben fekvő) kincset teszik tönkre a kontár fúrók, akik a fenti szennyeződéseket simán lejuttatják, mert leszarják a vízzáró rétegeket. Láttam/szagoltam már büdös (házilag) fúrt kutat, amibe aztán öntötték a hipót. A nem használt ásott kutak is talán (nem néztem utána) rongálják a vízminőséget, ezzel tönkretéve azokat is, amelyeket használnak. Talán ezért kellene megszüntetni, rendberakni.

Az "avarégetésnél" meg aki problémázik, az tényleg nem égetett zöldhulladékot. A falevél, a széna, a fenyőgally, stb. mind durván füstölő cucc, aki ezt nem ismeri el, az tényleg fafejű. A faágakat, szőlővesszőt KISZÁRÍTVA elégetve töredék füstöt kapunk, csak senki nem akarja hónapokig kerülgetni. A komposztálás tényleg megoldás lehetne, csak össze kellene aprítani, ami nagy munka. Amúgy is a zöld (fű, levél) és a barna (faág) részeket megfelelő arányban kellene keverni, így akár 4 hónap alatt komposztálni lehetne. Persze én ráérek, nem forgatom.

A nagy baj ezzel a törvénnyel, hogy nem tesz különbséget mondjuk Budaörs, és egy 10 fős falu között (mondom úgy, hogy nem olvastam, tehát lehet hogy tévedek).

ui.: nem tudom elképzelni hogy jön össze évente 3-4 köbméter faág, hacsak úgy nem, hogy csak összedobált állapotában mérik, ami összevágva/darabolva fél sincs. Tüzelő méretre összevágva, összerakva, megszárítva remek szalonnázó anyag lehet belőle őszre. Vagy folyamatosan a nyírt fűhöz adagolva komposztálódik. A 3000nm-en 300 fa már erdő, nem kert szerintem.

ui2.: Szóval van (jó) értelme a dolgoknak, csak az eddigi tapasztalat (előítélet ugye) azt mutatja, hogy rosszra fogják használni. Pl. Adó, büntetés, feljelentések...

project640 2020.06.10. 11:08:31

@úgyiselfelejtem: Így van, erdő ... kb. 1000 m2 van fenyőcsemetés, amiket pl. folyamatosan gallyazok, alakítok. Van egy óriási tujasor, amit folyamatosan alakra formálok.
Az északi oldalon 12 db 8 méter magas jegenyenyár van ... a múltkori vihar miatt arról karvastagságú ágak törtek le, kb. másfél tucat 2 méteres ágak.
És van egy nagyon fontos észrevételem, amit eddgi senki nem vett figyelembe.
Ugye ez az egész a levegőminőségről szól.
Ha nagyon pontos akarok lenni, akkor itt tisztán matematika van. Magyarul: az én növényeim évente sok mázsa co2-t kötnek meg. Amikor égetek akkor ennek a megkötött co2-nek egy részét juttatom vissza a légkörbe.
Ha nagyon erősen akarok fogalmazani, akkor a teljes kertem elégetésével lennék 0 szinten, mint egy mezei városi, vagy 0 növénnyel rendelkező kiskert-tulajdonos. Minden növénnyel, amit ültetek, és életben tartok azzal hozzájárulok a levegő tisztaságához. Az égetésemmel max csökkentem ezt a pozitív szaldót.
És félreértés ne essék: teljesen egyetértek a szabályozással...., de az, hogy itt most szidjuk a falusi embert, ... meg törvényt hozunk, de megoldást, segítséget nem adunk ... na az a felháborító!!!!
Tegyük fel, hogy van egy egyszerű falusi ember tele gyümölfával. Nem fdog aprítót venni, de nem akarja, hogy büntessék. Kivágja az összes fáját .... mit ért el a törvény? Hogy csökkentette indirekt módon a CO2-t megkötő fák számosságát :-( .... minden fa, ami él, az nő is ... az co2-t köt meg ... és minden hozzá tartozó metszés és égetés ezen megkötött co2 egy részének a visszanegedésével jár .... de az még mindig pozitív szaldó!

project640 2020.06.10. 11:14:15

és ezt az egészet úghy mondom, hogy én pl. a levelet, füvet mindent elkomposztálok ... égetni, csak több hónapos levágott, félrerakott ágakat égetek. 2 méter , kiszárított fenyőkupacokat úgy szoktam elégetni, hogy ott 3 méter magas lángok kb. fél óra alatt emésztik azt fel .. .minimális füstel.... az más kérdés, hogy meghasad a sízvem, ha arra gondolok, hogy ebből tűlünk nyugatra villamos-energiát csinálnak, vagy pelletet. Na ezt kéne pl. az államnak támogatni ... nem pedig a futtbalstadionokat ... és akkor tényleg lehetnénk zöldek!

Arcade Macho 2020.06.10. 13:09:09

@project640: "az más kérdés, hogy meghasad a sízvem, ha arra gondolok, hogy ebből tűlünk nyugatra villamos-energiát csinálnak, vagy pelletet"

te tenyleg ra vagy kattanva erre a temara es ostoba modra el is hiszed, sot hangoztatod...
en osztrakoknal lattam pelletkeszitot, igaz az a fenyves kozepen volt...
almodozzal tovabb KÖCSÖG !!!

Arcade Macho 2020.06.10. 13:13:34

@úgyiselfelejtem: persze hogy osszeapritva nem lenne annyi...
van a 60e -s dobos aprito amivel sokaig tart, es van a fel milla, 1 millas aprito ami meg mukodik rendesen es hatekonyan

csak egyszerubb nyogni meg a nyugatot emlegetni, igaz a fejlett nyugaton mar ugy megbuntettek volna ha éget a suttyoja, hogy csak ugy nyekken, sot masnap mar szaladna megvenni a millas apritot hogy maskor ne a buntetesre menjen el az a penz...

qwertzu 2020.06.10. 13:33:59

@úgyiselfelejtem: A több köbméter úgy jött össze, hogy tavaly kivágattam 3 fát, lett egy kurva nagy halom gally.

"csak senki nem akarja hónapokig kerülgetni"

8 hónapja lent van a kert végében, nem zavar senkit, szárad. Amint legális lesz felgyújtom. Jövőre valami mást kell kitalálni.

Akkor is felgyújtom, de viszek szalonnát.

hátrasarc 2020.06.10. 19:11:22

@énisfélek: Még nincs :)
Várj pár évet :)

hátrasarc 2020.06.10. 20:05:14

@Arcade Macho: Csakis fogaskerekes darálót.
Vacak Budget 12 eve dolgozik..néha kicsit kifullad ,de segitünk rajta és megy tovább :)

Arcade Macho 2020.06.11. 17:07:27

@hátrasarc: dobos vagy fogaskerekes, elegge massziv joszag csak lassu az uzemeltetese
azert mondom hogy millaert mar lehet olyat kapni ami ipari es szelveszgyorsasaggal viszi

Megyeri Szabolcs kertész blogja

A kertész blog küldetése, hogy világosan lássuk: Zölden élni nem bonyolult dolog, lehet egyszerűen is. Szeretném a kertészkedést számodra közel hozni, felhasználóbaráttá alakítani, fogyaszthatóan tálalni. Azért, hogy kertünkben mesék és szerelmek szövődjenek.


A szerző elérhetőségei: megyeriszabolcskerteszete.hu


Kövessen Facebookon

Kertész TV

süti beállítások módosítása